TOP

Duits premium label Better Rich zet zinnen op Nederlandse markt. ‘Hier worden consumenten zeker weten blij van’

Onder leiding van de nieuwe distributeur Richard Engelander (ex-Gant) gaat het Duitse modemerk Better Rich in Nederland aan de slag. Met kwalitatieve, rijke materialen en tijdloze essentials als belangrijkste trekkers. “Sweats en overshirts die voelen alsof er kasjmier in zit, zachte knitwear: het voelt allemaal zo lekker.”

Foto’s: Better Rich

De connectie tussen het Duitse modemerk Better Rich en Richard Engelander moet wel voorbestemd zijn. Afgelopen zomer stuit Engelander tijdens een online zoektocht naar nieuwe vakantiekleding op Better Rich. Later die dag krijgt hij een Linkedin-bericht van Wolfgang Lohe, een oud-collega bij voormalig werkgever Gant en inmiddels eigenaar en ceo van het merk. “Dit is echt waargebeurd”, vertelt Engelander. “Ik ken Wolfgang al zo’n vijfentwintig jaar en vorig jaar kwamen we bij toeval weer in contact.”

Professionele opzet

Lohe nodigt Engelander, eerder 24 jaar werkzaam bij Gant als onder meer general manager Benelux, uit voor een bezoek aan Better Rich in Bocholt, net over de grens. “Ik was meteen onder de indruk van de professionele opzet van het bedrijf”, zegt Engelander. “Van de showrooms en de collecties, maar ook van de achterkant van de organisatie. Zo beschikken ze onder andere over 3D-fotostudio’s om de kleding zo goed mogelijk vast te leggen.” Het gevoel is dusdanig goed dat Engelander er afgelopen januari partner en distributeur voor de Benelux wordt. Zelf is hij verantwoordelijk voor de mannencollectie, Joanne Dekker – eerder eveneens werkzaam bij Gant – neemt de vrouwenlijn op zich, met de showroom in de Amsterdamse Houthavens als uitvalsbasis.   

Combineren

De collectie imponeert hem met name door de kwalitatieve materialen met ‘een rijk handgevoel’. “Sweats en overshirts die voelen alsof er kasjmier in zit, zachte knitwear: het voelt allemaal zo lekker. Hier worden consumenten zeker weten blij van. Daarnaast hebben de items een modische, maar tijdloze uitstraling. Dit maakt het aanbod geschikt voor een brede doelgroep en biedt het veel mogelijkheden voor retailers. De producten combineren makkelijk met andere merken, van bijvoorbeeld Tommy Hilfiger, Closed en Ralph Lauren tot NNO7.” 

Premium luxury

Better Rich positioneert zich in het premium luxury segment. De producten worden in Europa geproduceerd met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De onderneming is deelnemer van de organisatie Fashion Revolution, bekend van de ‘I made your clothes’-campagne. Prijzen variëren van 99 tot 169 euro voor sweats, 119 tot 139 euro voor shirts en 129 tot 299 voor knitwear. Engelander: “Dit is een segment waarin wij in Nederland iets kunnen toevoegen. We onderscheiden ons niet met opvallende logo’s, maar wij gaan echt voor kwaliteit. Er is een hele groep consumenten die mooie, goede producten waarderen. Die liever iets minder, maar wel betere items kopen.”

Modefabriek

“Uiteindelijk is er voor goede producten altijd ruimte”, vervolgt Engelander. “Retailers zijn altijd op zoek naar iets nieuws. Natuurlijk is de markt al aardig voorzien, maar toch geven ondernemers aan dat ze toe zijn aan ‘iets anders’.” De eerste reacties op het merk zijn volgens de distributeur positief en veelbelovend. De aanwezigheid op de Modefabriek, afgelopen januari, heeft Better Rich voor het eerste seizoen vijfentwintig verkooppunten opgeleverd. Engelander: “We hebben nog een weg te gaan, maar daar nemen we de tijd voor.”

Mega progressie

Wat zijn de ambities voor de komende tijd? “Een volwaardige speler in de Benelux-markt worden, met goede zichtbaarheid en een betrouwbare partner voor retailpartners zijn”, zegt Engelander. Het merk biedt een nos-programma met onder andere T-shirts, sweats en hoodies in meerdere kleuren, naast seasonal items op voorraad. “Je moet een merk de tijd geven om te groeien. Maar ik geloof in kansen voor Better Rich. De afgelopen drie jaar heeft Better Rich in Duitsland mega progressie geboekt. Door een evenwichtige totaalcollectie te brengen met de juiste producten en de ervaren mensen erachter die weten wat de markt nodig heeft.”