TOP

Drukte op JAM in Keulen

De jeansbeurs JAM in Keulen, die plaats vond van 30 januari tot en met 1 februari, kan terugkijken op een succesvolle editie, waar ruim 10.000 bezoekers op af kwamen. Hiervan kwam ongeveer 10% uit Nederland en België.

JAM is vanaf de start in 2007 groeiende. Deze editie nam het aantal exposanten toe met 30% naar 370. Er kwamen deze editie meer dan 10.000 bezoekers op de beurs af waarvan ongeveer 1000 Nederlanders. Op zondag reden zelfs een aantal bussen vanuit Nederland naar Keulen, waarin veel winkelpersoneel van Jeans Centre.

Met name merken die niet op Bread & Butter en Modefabriek aanwezig waren, zien Jam als het nieuwe platform, zoals de Nederlandse spelers Cars, Petrol Industries, Il Dolce en Twinlife. Bram’s Paris presenteerde hier de collectie onder de nieuwe naam B Casual Women en B Casual Men. Standhouders kijken terug op een goede beurs, waar de nodige nieuwe klanten werden binnen gehaald. Niet alleen Duitse en Nederlandse, maar zelfs Spaanse en Scandinavische. Opvallend is wel dat de Nederlandse agenten en vertegenwoordigers van veel merken niet of slechts één dag aanwezig waren.

Het gesprek van de dag op de beurs was wel wat er gebeurt met JAM nu Bread & Butter weer terug gaat naar Berlijn. Veel merken geven aan maar voor één Duitse beurs te kiezen en dan de voorkeur geven aan Berlijn. Bob Sikkema, directeur van Twinlife: “Ik ben heel blij met deze beurs, maar als we volgend seizoen op Bread & Butter worden toegelaten, gaan we niet meer naar Jam.” De organisatie is niet bang voor een leegloop. Directeur Günther Sommer: “Het zijn twee totaal verschillende concepten die prima naast elkaar kunnen bestaan. Bread & Butter is een beurs voor het image en de hype, Jam voor business.”

Het modebeeld verschilde niet veel met wat al te zien was op Bread & Butter, dus veel vintage jeans, heel veel ruiten, militaire invloeden en de hippielook.