
Dimitri Valckaert (Twins Distribution): “Als je het voelt en je droomt ervan, ga er dan voor” | Textilia Talks | Afl. 5
🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks
Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
TWNS The Label: focus op knitwear
TWNS The Label is Dimitri’s eigen label, volledig gericht op knitwear. “TWNS The Label is echt puur de knitwear. Dat is ons eigen label, die zetten we ook volledig op de kaart in Europa,” vertelt hij. Het label is al goed vertegenwoordigd, met twaalf agenten verspreid over Europa, en het merk zit nog in een groeifase. Naast TWNS The Label vertegenwoordigt Dimitri ook verschillende andere merken via zijn showroom Twins Distribution, waarmee hij in België, Nederland en Luxemburg opereert.
De symbiose tussen de twee bedrijfsactiviteiten is duidelijk. “De klant komt bij ons en die ziet dan natuurlijk ook de mooie kleuren en leuke designs van onze knitwear. Die nemen dat dan ook graag mee in hun eigen boutique,” legt Dimitri uit. Het netwerk dat hij via zijn agentschap heeft opgebouwd, is daarbij een belangrijk voordeel voor TWNS The Label.
Het combineren van de twee petten: de uitdaging van ondernemerschap
Dimitri draagt inderdaad twee petten: aan de ene kant is hij de maker van een eigen label, aan de andere kant is hij agent voor andere merken. Dit kan soms een uitdaging zijn, vooral als het gaat om tijdsbeheer en focus. “Het is altijd best pittig, vooral richting time management,” zegt Dimitri. “We hebben echt goede regels nodig om alles goed af te stemmen.” Zijn ervaring in beide rollen heeft echter voordelen. “Het geeft natuurlijk ook wel weer wat voordelen naar de andere agenten die samen met ons opstarten, omdat we de beide werelden kennen. We weten wat goed is, wat minder goed is. Wanneer moeten we leveren, en wat zijn de belangrijke punten binnen de collecties?”
Volgens Dimitri zorgt deze ervaring ervoor dat ze beter begrijpen hoe ze hun eigen label, TWNS The Label, kunnen positioneren en laten groeien. “1 plus 1 is 3,” zegt Dimitri lachend, verwijzend naar de synergie die ontstaat wanneer je beide petten combineert.
Inspiratie: kleur en familie als drijfveren
Voor de ontwerpen van TWNS The Label haalt Dimitri veel inspiratie uit zijn persoonlijke leven. “De naam Twins zegt het al, ik heb zelf een tweeling, en hun tekeningen, schetsen en kleurpartijen brengen een nieuwe creatieve kijk binnen ons merk,” zegt Dimitri. Deze frisse inspiratie zorgt ervoor dat het merk altijd kleurrijk blijft, iets waar Tara Jewels, zijn andere label, ook om bekend staat. “Alles is kleurrijk: van schilderijen in het huis tot kleding, schoenen, tot de details. Het is echt wel… we brengen het zonnetje in huis,” zegt hij. Daarnaast is het belangrijk om de positieve instelling van zijn partner Tara, die afkomstig is uit de Caribbean, mee te nemen in hun werk. “De Caribische roots zitten er ook wel ergens in. Om inderdaad altijd kleur te hebben,” legt Dimitri uit. Hij gelooft dat deze kleurrijke energie een belangrijk kenmerk blijft in hun werk, ondanks de uitdagingen die het leven met zich meebrengt.
Duurzaamheid: een groeiende verantwoordelijkheid
In de mode-industrie is duurzaamheid een steeds groter thema, en ook TWNS The Label is zich bewust van de schaarse grondstoffen. Dimitri legt uit: “We zijn zeker bezig met duurzaamheid en recyclage. We zijn aangesloten bij een vereniging in Nederland die zich bezighoudt met de recyclage van textiel.” Ook op Europees niveau loopt het bedrijf tegen verschillende wetgevingen aan die het moeilijk maken om te uniformeren. “Het is echt een uitdaging, omdat elk land zijn eigen regels heeft, van recyclage tot karton tot textiel,” zegt Dimitri. Maar ondanks deze obstakels blijft het bedrijf vooruitgang boeken door samen te werken met lokale instanties en partners in andere landen.
Als ondernemer is Dimitri duidelijk gedreven door passie en het geloof in het idee. “Als je het voelt en je droomt ervan, ga er dan voor,” is zijn advies voor andere ondernemers. “Maak gewoon het plan op en begin eraan. Wacht niet, aarzel niet, want het kan te laat worden.” Dit optimisme en de drive om vooruit te komen zijn de fundamenten waarop Twins Distribution en TWNS The Label zijn gebouwd. Dimitri gelooft dat de sleutel tot succes is om positief en vastberaden te blijven, zelfs als er obstakels zijn. “Het is niet altijd makkelijk, maar elke ervaring is een leermoment. Het gaat om het behalen van dat uiteindelijke doel, om je eigen label in de straat te zien lopen.”
Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!
Transcriptie van deze Textilia Talk podcast aflevering
Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!
Ashja: welkom, welkom bij weer een podcast van Textilia bij de cast in Nieuwe Gijn. Ik ben Ashja Bosboom, CEO van Bizmedia, waaronder Textilia en Schoenvisie vallen. En ik heb de eer om allerlei inspirerende ondernemers te spreken, waaronder vandaag ook Dimitri. Maar ik zeg verder niks, want Dimitri, stel jezelf voor kort. Wie ben je, wat doe je?
Dimitri: Hi, Dimitri, dus wij hebben een showroom in Brussel, Twins Distribution, waar wij ook agent zijn en distributeur van verschillende merken. En daarnaast hebben wij natuurlijk twee eigen labels, waaronder Tara Jewels en Twins The Label.
Ashja: Twins The Label, goed, de naam zegt het zelf, volledig in de richting van de knitwear. Dus we gaan volledig op in dit milieu. Dus jullie focus is echt knitwear, maar je representeert meer labels. Ik neem aan dat je ook nog een beetje vreemd gaat in de vorm van broeken, jeans, dat soort dingen ook? Of is het echt alles knitwear?
Dimitri: Nee, dus inderdaad, Twins The Label is echt puur de knitwear. Dat is ons eigen label, die zetten we ook volledig op de kaart in Europa momenteel. Want daar werken we momenteel samen met twaalf agenten op Europees vlak. En we zitten nog verder in de groei. En inderdaad daarnaast hebben we agenten ook van verschillende andere merken die wij in België, Nederland, Luxemburg ook aan de man brengen.
Ashja: En neem je dan het netwerk via je agentschap, neem je die dan mee ook voor Twins The Label? Is dat een symbiose?
Dimitri: Ja, zeker. Want inderdaad, de klant komt bij ons en die zien dan natuurlijk ook de knitwear, de mooie kleuren, de leuke kleuren, en die nemen dat dan ook natuurlijk graag wel mee in hun eigen boutique. Als het inderdaad nog mogelijk is, want sommige regio’s worden natuurlijk beschermd. Het is ook belangrijk dat er niet twee dezelfde winkels in één en dezelfde straat liggen.
Ashja: Ja, precies. Dus daar zit een kleine beperking, maar er is nog genoeg ruimte?
Dimitri: Ja, er is nog genoeg ruimte.
Ashja: Dimitri, jij bent natuurlijk ondernemer. Je doet het samen met je partner, Tara.
Dimitri: Ja.
Ashja: Maar eigenlijk heb jij twee petten op, toch?
Dimitri: Een beetje.
Ashja: In de zin van?
Dimitri: Nou ja, je hebt enerzijds natuurlijk je eigen knitwear, maar daarnaast ook de Twins Distribution doet.
Ashja: Klopt. Spreek ik het goed uit?
Dimitri: Daarmee ben je eigenlijk ook ambassadeur voor andere merken. Maar ja, letterlijk, je schatje is ook je merk. Hoe combineer je dat?
Ashja: Kijk, ik als ondernemer, ik heb natuurlijk ook meerdere merken van magazines. En ik merk dat ik dan best wel moet proberen daar heel objectief in te staan. Van waar ga ik nu op focussen? Waar is mijn aandacht? En niet mijn persoonlijke voorkeur te veel laten leiden. Hoe doe je dat?
Dimitri: Het is altijd best pittig natuurlijk. En vooral denk ik richting time management. En inderdaad goede regels afstemmen. Denk ik dat dat toch wel super belangrijk is. En ja, aan de ene kant is het wel goed. Of is het ook wel leuk dat je aan de ene kant fabrikant bent, bij wijze van spreken van je eigen label. Aan de andere kant ben je agent. Dat geeft natuurlijk ook wel weer wat voordelen naar de andere agenten die samen met ons opstarten, omdat we de beide werelden kennen. Dus we weten wat goed is, wat minder goed is. Wanneer moeten we leveren? Wat zijn de belangrijke punten binnen de collecties? En ik denk dat we daar toch heel wat ervaring ook uit halen voor het eigen label Twins The Label.
Ashja: Jij ziet het als een favoriete term: 1 + 1 is 3, zeg maar?
Dimitri: Ja, zoiets, ja.
Ashja: Oké, en je zegt ook zelf je time management, hoe verdeel je dat?
Dimitri: Nou, we zitten natuurlijk altijd in de collectieperiodes. In de collectieperiodes zit je van januari tot maart en daarna stoppen wij met bestellingen te noteren. Dat is gevolg dat we daar de klik kunnen maken om volledig af te stemmen op de productie en het ontwikkelen van nieuwe composities, nieuwe modellen. Die dan terug in de productie kunnen voor het volgende seizoen. Eigenlijk hebben we drie maanden de tijd in de sales. Dan heb je ook juli, augustus, september. En daarna zitten we terug weer volledig echt actief op Twins The Label.
Ashja: Dat is wel grappig. Het seizoen houdt voor jullie eigenlijk nooit op. Als ik jou zo hoor.
Dimitri: Klopt niet. Dus op een moment ben je bezig met de sales, op een ander moment ben je bezig met creëren. Misschien ook door de inspiratie met de beurs, et cetera.
Ashja: Want waar halen jullie… Ik heb een vermoeden, maar als je het noemt, wat… waar halen jullie inspiratie dan?
Dimitri: Ik denk dat je daar vooral richting moet gaan. De naam zegt het zelf: Twins. Ik heb zelf een tweeling, ondertussen vier en een half, en daar voor u ook de joie de vivre, zoals ze zeggen in het Frans. En het leuke is dat die kinderen nog niet echt geïmpacteerd zijn door al hetgene wat er in de wereld gebeurt. Oorlogen enzovoort, onrust overal. En zij brengen dan toch weer wat kleur binnen. Met andere woorden, hun tekeningen, hun schetsen, hun kleurpartijen. En dat geeft dan natuurlijk ook weer een hele mooie kijk op de knitwear, omdat ons DNA toch echt wel ook kleur is en ik denk dat dat toch wel een belangrijk facet is.
Ashja: Ja.
Dimitri: Ja, en even tussen ons gezegd en gezwegen, Tara komt van de Caribbean vandaan. Ik mag zelf ook een aantal maanden per jaar op Bonaire vertoeven in de Caribbean waar ik woon en werk dan. En het is daar ook veel kleurrijker. Dus niet negatief gezien, maar op een gegeven moment wordt de tweeling natuurlijk ook groter en meer beïnvloed door de life struggles. Verwacht je ook dat Tara altijd even kleurrijk blijft daarin ook vanuit haar roots?
Dimitri: Ik denk dat wel, want zij heeft toch een hele positieve ingesteldheid. En sowieso inderdaad, die Caribische roots zitten er ook wel ergens in. Om inderdaad ook altijd kleur te hebben. Draagt ook graag kleur, ziet graag kleur. Alles is kleurrijk. Gaat bijvoorbeeld van de schilderijen in het huis, tot de kleding, tot de schoenen, tot de details. Hetzelfde als Tara Jewels. Het is ook allemaal kleur, kleur, kleur. Het is echt wel… We brengen het zonnetje in huis. En er is veel meer dan zwart, grijs en beige. Natuurlijk hebben we die ook in de collectie zitten. Het moet ook. Maar DNA is echt wel kleur.
Ashja: Kleur, ja. En dan misschien zijn die zwart, grijs en blauw ook prachtige kleuren trouwens.
Dimitri: Inderdaad.
Ashja: Zeker.
Dimitri: Zijn dan meer de tijdloze, forever.
Ashja: Klopt, de never out of stock.
Ashja: Wil je jouw merk in de spotlight zetten bij de Mode Professional? Word partner van Textilia en Schoenvisie. En bereik je doelgroep. Ontdek de mogelijkheden op textilia.nl en schoenvisie.nl
Ashja: Loop je ook… waar je naar kijkt natuurlijk, de hele wereld is bezig met terecht ook onze schaarse grondstoffen, et cetera. Hoe zijn jullie daarmee bezig?
Dimitri: Ja, daar zijn wij zeker ook mee bezig. Ik denk inderdaad voor iedereen die zich bezighoudt met het ontwikkelen van textiel, denk ik dat dat toch wel de uitdaging is voor het komende jaar en zeker ook voor de toekomst. De planeet moet beschermd worden, vandaar zijn we ook bezig inderdaad. Ook voor het wind. Ook sowieso, inderdaad, sowieso. Dat ze kunnen in een mooie wereld terug opgroeien en kleurrijk kunnen blijven. Vandaar zijn we ook in Nederland aangesloten bij een vereniging die zich bezighoudt met de recyclage van de textielen achteraf. Dat zijn ook allemaal zaken die wij moeten rekening mee houden. Plus daar dat we op Europees vlak zitten. Ook de andere landen hebben ook allemaal hun eigen regels. Dus het zijn echt wel uitdagingen. Er komt heel wat bij kijken.
Ashja: Zeker wat je zegt ook. Je levert natuurlijk in veel Europese landen. Je gaf het net ook aan. Loop je daar ook echt aan? Dan heb je troef voor elkaar voor, laten we zeggen, Benelux. Maar dan loop je in een ander land vast. Moet je dan echt dingen anders doen?
Dimitri: Ja, klopt sowieso. Het is echt de bedoeling om je te informeren. Welke organisaties, welke partijen houden zich bezig met bijvoorbeeld recyclage en die huidig. Dus daar komt heel wat opzoekingswerk ook bij te kijken. Want ja goed, het is niet dat je zomaar in een boekje kan vinden of eventjes bellen naar die of die. Waar moet ik zijn? Maar het leuke daaraan is dat die instanties dikwijls wel hun contacten hebben in andere landen, waar je dan ook wel weer terecht kan. Maar ieder land heeft zijn eigen regels, zijn eigen wetgeving, van recyclage tot karton tot de textiel. Dus ja, het zijn redelijk wat uitdagingen. Het houdt je van de straat. Het houdt ons bezig. Maar wel goed wat je aangeeft, als je toch eenmaal een partner hebt daarin in één land, dat die dan weer anderen kent in een ander land.
Dimitri: Dus dan zet je gewoon, nou ja, gewoon, dan zit je netwerken aan het werk, volgt wel, ja.
Ashja: En nou, wat ik wel mooi vind aan wat jullie doen is dat je inderdaad zowel de distributie als de productie doet en met je eigen labels. Zou je andere ondernemers aanraden om dat ook te doen en zo ja, waarom wel niet?
Dimitri: Ja, ik denk dat iedere ondernemer wel graag onderneemt. En ik ben van de kwestie van als je het voelt en als je iets wilt doen en als je iets wilt op de markt plaatsen. If you can dream it, you can do it. Zeg ik gewoon het doen. Maak gewoon het plan op en begin eraan. Wacht niet, aarzelt niet, want het kan te laat worden. En het is ook niet kwestie om op vandaag volledig te gaan denken van alles is er, ja klopt, maar zoals het wiel, het wiel is ook al heel lang uitgevonden. Het wiel wordt enkel en alleen maar verbeterd en verder de details die worden bijgewerkt. En ik denk dat dat ook meer en meer belangrijk wordt, de details.
Ashja: En wat mooi dat je over een wiel begint. Want als je het goed doet heb je een vliegwiel.
Dimitri: Inderdaad, dan gaan we vliegen.
Ashja: Dat is een leuk haakje daarnaast. Is het moeilijk? Stel dat je of een label hebt of een distributienetwerk. Om het andere erbij te pakken. Waar begin je?
Dimitri: Ik denk niet dat het moeilijk is. Ik denk gewoon dat het kwestie van een mindset is. Gewoon positief vooruit. En logisch dat er obstakels zijn. Het gaat op en neer. En soms loop je wel eens met je hoofd tegen de muur. Maar daar leer je ook terug uit. Dus het is ook heel leerrijk. Het is ook heel veel ervaring waar je kan gaan opdoen. En in principe heb je toch maar één doel. En dat is de mensen in de straat, bij wijze van spreken, met je eigen label zien wandelen, zien lopen. Daarvoor doe je het ook ergens. Het is ook altijd leuk. En natuurlijk voor het nalatenschap van de tweeling is het ook niet onbelangrijk.
Ashja: Nee, ik kan me voorstellen.
Ashja: Komt het vaak voor dat je op straat loopt en dat je zegt, “Hey, juana was?”
Dimitri: Inderdaad, ja.
Ashja: Oh, wat leuk. Wat doe je dan? Spreek je mensen aan?
Dimitri: Nee, dat doe je niet direct. Gewoon eens eventjes kijken naar elkaar.
Ashja: Nice. Enig, lijkt me dat. We hebben zo’n verhaal op restaurant, en er is eigenlijk een dame ook, en die zat daar. Die heeft een Twins. Oh, geweldig. Dat was wel top, ja.
Dimitri: Ik heb het een keer gehad in de trein, dat ik iemand een van onze magazines zag lezen. Nou, ik was echt over the moon. Ik heb hem niet aangesproken, net als jij toen niet. Maar eigenlijk is dat dan ook nog wel een beetje… Ja, dan zie je gewoon echt de vruchten van je werk terug.
Ashja: Ja, inderdaad. Want meestal zien wij het niet. Goed, ja. Wij doen de sales en daar stoppen het bij wijze van spreken. Maar dan heb je natuurlijk het resultaat achteraf. Dat is altijd superleuk. Want die klanten keren ook terug, want die zijn tevreden van het product. En dat is dan al terug weer goed voor de retailer. Dus het is gewoon een vicieuze cirkel. Leuk.
Ashja: En het samen met je partner doen? Hoe is dat?
Dimitri: Dat is uitdagend. We moeten… Nee, maar ik denk dat je daar gewoon een goede basis moet hebben. Belangrijk is daarin denk ik, een goede relatie en goed afstemmen op elkaar. En je weet ook waarvoor je doet, welke weg je wilt ingaan. En je hebt ergens een gezamenlijk doel. En dat is toch positief voor het familiale leven. Waarom? Omdat je toch veel meer je agenda kunt gaan plannen, samen zitten, van oké, goed, welke richting gaan we uit. Plus is het natuurlijk ook zo bij ons dat… Ja goed, wij hebben ook onze taak binnen de organisatie.
Ashja:
Mooi. Dus samengevat: jullie combineren distributie met productie, zijn actief in heel Europa, halen inspiratie uit kleur en jullie gezin, en houden balans door taakverdeling en rustmomenten. Heb je nog een laatste tip?
Dimitri:
Doe waar je in gelooft en laat je niet tegenhouden.
Ashja:
Mooi. Dimitri, ontzettend bedankt dat je er was.
Dimitri:
Jullie bedankt.
Ashja:
Luisteraars, stay tuned voor een volgende aflevering van Textilia Talks. Tot de volgende keer!
Outro:
Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines om onderdeel te zijn van het netwerk voor modeprofessionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!