TOP

Digitale winkelruit nieuw verkoopkanaal voor winkeliers *

Digitale winkelruiten zoals in onder meer Store of the Future in New Babylon in Den Haag, bieden nieuwe kansen voor winkeliers. Ze kunnen de consument ermee gericht en op elk moment van de dag aanbiedingen doen. “Voor de retailer is dit een nieuw verdienmodel.”

De digitale winkelruit Glass Shop Wall is onderdeel van Store of the Future, een winkel met de nieuwste slimme technieken voor winkeliers. Deze winkel is gevestigd in New Babylon te Den Haag. De Glass Shop Wall maakt gebruik van een nieuw type beamer die vanaf de onderkant content projecteert op gemodificeerd glas. Aangesloten winkeliers kunnen allerlei content tonen, zoals video’s en advertenties. De transparantie van het glas blijft behouden als de beamer uit staat.

Meer exposure 

Met deze innovatie wordt het mogelijk etalages interactief te maken en dus ook op andere manieren en andere momenten te communiceren met de klant. Het voordeel hiervan is, zo zegt initiatiefnemer van Glass Shop Wall Wesley Weerdenburg, dat de retailer meer exposure heeft en beter kan volgen wie er in de winkelstraat loopt en wat diegene leuk vindt. “De Glass Shop Wall kan dat registreren en het winkelgedrag van nieuwe en bestaande klanten volgen en deze vervolgens gerichte aanbiedingen doen.”

Ook als de winkel open is, biedt Glass Shop Wall kansen om de bezoeker van de winkelstraat persoonlijk te benaderen, zegt hij.  “Indien gewenst kunnen passanten bijvoorbeeld verrast worden met een persoonlijke aanbieding door middel van beacons. Daar hoeft de klant niet meteen op te reageren, dat kan ook bij thuiskomst. Zo houdt de winkelier wel een lijn met de klant en kan hij hem op een later moment ook nog laten profiteren van bijvoorbeeld een korting.”

Persoonsherkenning

Weerdenburg voorziet nog meer mogelijkheden met de digitale winkelruit. Er wordt gewerkt aan een mobiele applicatie waarmee content gemakkelijk kan worden aangepast, aan multi-touch interactie en persoonsherkenning. In de toekomst wil Weerdenburg ook applicaties koppelen waarvan consumenten nu ook al gebruik maken, zoals Instagram en Facebook. “Momenteel werken we aan de mogelijkheid om nieuwe collecties van merken al digitaal beschikbaar te maken, nog voordat ze in de winkelrekken hangen. Hiermee kun je snel actueel zijn en bovendien het transport van distributiecentrum naar de winkel overslaan, als je wilt.” 

De demo-versie van Glass Shop Wall is gereed en kan op verzoek worden getoond. Tijdens de opening van Store of the Future op 23 juni 2015 is deze demo ook te zien. Begin juli zal de Glass Shop Wall in deze winkel volledig operationeel zijn, zegt Weerdenburg.