TOP

Dertig procent franchisenemers heeft geen online verkoopkanaal

Uit onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging is naar voren gekomen dat meer dan dertig procent van de franchiseformules geen gebruik maakt van een online verkoopkanaal.

Op basis van onderzoek van het Nederlandse Franchise Vereniging (NFV), dat in opdracht van ING is uitgevoerd, blijkt dat franchiseformules moeilijk te overtuigen zijn om meerdere verkoopkanalen te gebruiken.  In totaal zijn 74 franchisenemers onderzocht.

Omnichannelstrategie noodzakelijk
Volgens ING is een omnichannelstrategie noodzakelijk om te blijven voortbestaan. Met name grote succesvolle organisaties maken gebruik van omnichannelstrategieën. Manager zakelijke arrangementen bij ING Esthrelle Khouw: “Om ook in de toekomst te kunnen blijven voortbestaan is het van belang dat franchiseformules de omnichannelstrategie in de organisatie implementeren, en daarbij ook een goed verdienmodel inbouwen. Aan de franchisenemers de taak om deze strategie te omarmen en er optimaal gebruik van te maken.” Maar veel franchisenemers zien een webshop juist als concurrentie. Ook financiële aspecten spelen hierbij een rol, net zoals rayonexclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid.

Verschillende modellen
Franchisenemers kunnen gebruik maken van verschillende modellen die de inkomstenverdeling uit een webshop reguleren. Het meest gebruikte model is waarbij de webshop vanuit een centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Deze wordt veel gebruikt door full service franchiseformules. Een online business model wordt weer vaker gebruikt door soft franchiseformules, waarbij een centrale, uniforme website wordt gehanteerd, maar waarbij de franchisenemers wel gebruik kunnen maken van de kwaliteiten en lokale expertise van de franchisenemer.

Meer weten over hoe je kan inspelen op de ontwikkelingen van online? Lees hier zeven tips.