TOP

Blue Monday op Modefabriek

De maandag op Modefabriek was door de organisatie en HTNK uitgeroepen tot Blue Monday, met een speciale perspresentatie in een yurt op het buitenterrein van Blueprint.

Expositie over jeans 

Ninke Bloemberg, curator Fashion & Costume bij het Centraal Museum in Utrecht, vertelde over de expositie ‘350 jaar Blue Jeans’ die van 24 november tot en met 10 maart plaats vindt. Hier vind je de geschiedenis van jeans in beeld. “Nieuwe inzichten hebben aangetoond, dat jeans veel verder terug dan de eerste spijkerbroek van Levi Strauss. Zo is er een schilderij uit de zeventiende eeuw waarop een vrouw een spijkerrok aanheeft.”

Jean school

James Veenhof vertelde over de Jean School, die in september in Amsterdam van start gaat met 17 leerlingen (met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar, wat behoorlijk hoog is voor een MBO-opleiding). Het wordt de eerste jeansschool ter wereld en internationale spelers in jeans zijn erg geïnteresseerd in het project dat mensen op gaat leiden tot echte denimexperts. De opleiding is voor, door en met grote spelers uit de Nederlandse jeansbranche.

Recycling

Daarnaast vertelde Veenhof kort over het nieuwe project Red Light Selvedge, waarvoor in samenwerking met KICI denim wordt gerecycled met toevoeging van hennep. Dankzij crowdfunding moet dit materiaal ook toegankelijk worden voor kleine spelers in de branche.

Boek over productie

Tenslotte werd het boek Blue is the new Black van Susie Breuer gepresenteerd, een praktisch boek over het productieproces van jeans (en mode in het algemeen), dat in duidelijke taal in 10 stappen uitlegt hoe dit in zijn werk gaat. Een must voor iedereen die een merk wil starten of gewoon meer inzicht wil hebben in dit proces. Het boek is voor 34 euro te koop bij onder andere bol.com.