TOP

Balenciaga reageert op ophef, Pinko opent in Milaan en producentenvertrouwen stijgt

Balenciaga reageert opnieuw op de ophef over twee recente reclamecampagnes, waarmee het modehuis ervan beschuldigd werd kindermisbruik te verheerlijken. Verder: de overlevingskans van startende (web)winkels neemt toe, het producentenvertrouwen zit in de lift en Pinko strijkt met een nieuw winkelconcept neer in Milaan. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 29 november.

Foto’s: Pinko

Balenciaga reageert opnieuw op omstreden campagnebeelden

Balenciaga reageert opnieuw op de ophef over twee recent gelanceerde reclamecampagnes, waarmee het modehuis ervan beschuldigd werd kindermisbruik te verheerlijken. Op foto’s van de nieuwe homecollectie stonden kinderen die teddyberen met bondagetuigjes vasthielden, in een andere shoot voor Adidas was een juridisch document te zien van een zaak over kinderpornografie. Creatief directeur Demna Gvasalia bood op 23 november al excuses aan en liet weten de campagne per direct te schrappen.

Met een nieuw statement gaat Balenciaga dieper in op de gang van zaken bij de Adidas-fotoshoot. Wat volgens de producers die het merk hiervoor inschakelde nepdocumenten waren, bleken echte documenten die waarschijnlijk afkomstig waren van de set van een televisieshow. Het modehuis laten weten ‘volledige verantwoordelijkheid’ voor deze fout te nemen, de manier van werken te herzien en extra te gaan controleren om te voorkomen dat zoiets opnieuw gebeurt. Verder gaat het merk samenwerkingen aan met kinderbeschermingsorganisaties. “We willen leren van onze fouten en kijken op welke manieren we een bijdrage kunnen leveren”, zo luidt het statement.

CBS: overlevingskans startende retailers neemt toe

Nieuwe winkels en webwinkels worden veerkrachtiger, blijkt uit cijfers van het CBS. Vooral starters met een fysieke winkel hebben een steeds grotere kans om de vijf jaar te halen. In 2015 bestond 45 procent van de vijf jaar eerder opgerichte fysieke winkels en 36 procent van de webwinkels nog steeds. Beide percentages namen sindsdien gestaag toe; in 2020 kon ruim de helft (56%) van de winkels en bijna de helft (47%) van de webwinkels het vijfjarig bestaan vieren.

Pinko strijkt met nieuw winkelconcept neer in Milaan

Mode- en accessoiremerk Pinko heeft een boetiek geopend in de Galleria Vittorio Emanuele II te Milaan, die door de felroze wanden niet te missen is. Met een concept dat speciaal voor de winkelpassage werd ontwikkeld: Pinko Galleria, dat vrijwel volledig draait om de Love Bag van het label. Je vindt er ‘limited editions’ van Italiaanse productie, die nergens anders verkrijgbaar zijn. Dat meldt het label in een aankondiging. Het aanbod wordt aangevuld met producten van bekende Milanese bedrijven. Zo werkt Pinko voor de opening samen met Pasticceria San Carlo voor een panettone (luxebrood met vruchten, red.) in een speciale verpakking. Leuk: voor mensen die niet in de gelegenheid zijn om naar Milaan te gaan en de winkel wel willen zien, komt er ook een virtuele variant.

Producentenvertrouwen in de lift, ook in mode-industrie

Meer CBS-cijfers: de stemming onder ondernemers in de industrie verbeterde afgelopen maand. Het producentenvertrouwen ging van 2,5 in oktober naar 3,0 in november. Dat is hoger dan het langjarige gemiddelde van 1,1. De stijging komt vooral doordat ondernemers positiever zijn over de verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden en de orderpositie. Wel waren ze negatiever over de voorraad van eindproducten. Het producentenvertrouwen steeg in meer dan de helft van de bedrijfstakken, waaronder de textiel-, kleding- en leerindustrie. Daar maakte het vertrouwen met 11,1 een flinke sprong; in oktober stond de deelindicator nog op 3,2.

‘Winkeliers beginnen vroeger en prijzen scherper af in feestperiode’

Winkeliers beginnen eerder aan de voorbereiding van hun feestdagenpromoties en gaan scherper (af)prijzen. Dat schrijft De Ondernemer op basis van onderzoek van freelancerplatform Fiverr onder ruim vijfhonderd Nederlandse (web)winkels. Twee derde begon een maand eerder dan vorig jaar en bijna een derde twee maanden eerder. Na een roerige periode ziet het merendeel de naderende feestdagen als een kans om ‘de boel weer op de rit te krijgen’, stelt Peggy de Lange van Fiverr.

Ruim driekwart verwacht deze feestperiode betere verkoopresultaten dan vorig jaar, toen Nederland voor de tweede keer in een strenge lockdown ging. Wel is het volgens De Lange zo dat scherpe prijzen dit jaar extra belangrijk zijn. “De koopkracht van de gemiddelde Nederlander is flink gedaald en niet eerder was het consumentenvertrouwen zo laag. Kortom: meer reden dan ooit voor Nederlanders om prijzen te vergelijken.”