TOP

Amsterdam Fashion Week verandert de A10 in openlucht-catwalk ter ere van 750 jaar stad

Amsterdam Fashion Week (AFW) vierde op zaterdag 21 juni het 750-jarig bestaan van de stad met een spectaculair modespektakel: een 75 meter lange openlucht-catwalk op de A10 Ring. Tijdens deze unieke runwayshow op afrit S106 – midden op een autovrije snelweg – presenteerden gevestigde namen en opkomende ontwerpers gezamenlijk 60 looks die het verleden, heden en de toekomst van de Nederlandse mode belichten.

Beeld: Peter Stigter

Officieel partner Levi’s® leverde hergebruikte denim als uitgangspunt voor alle ontwerpen, waarmee circulariteit en creatief hergebruik centraal stonden. Vijf jonge ontwerpers – geselecteerd door Borre Akkersdijk (BYBORRE), Renée van Wijngaarden (1/OFF) en Guillaume Philibert (Filling Pieces) – brachten elk een unieke ode aan Amsterdam. Van de florale 17e-eeuwse invloeden van Vince Reece Hale tot het rebelse statement van Armia Yousefi: elke collectie reflecteerde een facet van de stad.

AFW op de Ring werd mede mogelijk gemaakt door Levi’s®, New Balance, MAC Cosmetics, Keune, Meester Koetsier Foundation, Fiat en het WestCord Fashion Hotel. De afsluitende tableau vivant op de snelweg vormde een krachtig eerbetoon aan de creatieve ziel van Amsterdam.