TOP

Atelier Munro opent nieuwe winkels in Amsterdam en Toronto

Het Nederlandse premium maatwerkconcept Atelier Munro heeft twee eigen winkels geopend in Amsterdam. Een derde zaak opent komende week in het Canadese Toronto. De winkelopeningen zijn onderdeel van de ambitie om een groeispurt te maken door zowel eigen winkels te openen als meer samenwerkingen met fysieke winkeliers.

De twee nieuwe winkels van Atelier Munro zijn gevestigd in Amsterdam; één in het zakelijke epicentrum de Zuidas en de andere in de Beethovenstraat. Het zijn niet de eerste eigen winkels van het merk; eerder runde Atelier Munro een winkel samen met pakkenspecialist Oger op de Honthorststraat in Amsterdam. “Dat is een hele tijd een goede samenwerking geweest, maar we merkten dat we als merk niet konden groeien omdat we op die manier verbonden waren aan een merk met meer naamsbekendheid”, vertelt woordvoerder Sara Blanken. “En we hebben wel de ambitie om de komende jaren verder te groeien met dit concept.” [Artikel gaat door onder de foto’s.]

Op maat

Atelier Munro is gestart in 2017 en is een onderdeel van productiebedrijf Munro Tailoring. Munro Tailoring is opgericht door Sander Bressers, Jouko Nonner en Michael Jacobs. Dat bedrijf levert sinds 2007 maatpakken aan de retail. In Atelier Munro worden uiteenlopende items op maat gemaakt: pakken, shirts, jassen en jasjes, maar ook jeans, chino’s, en schoenen, zowel formeel als sneakers. Prijzen gaan vanaf 159 euro voor een chino en 179 euro voor een jeans tot 498 euro voor een pak. Atelier Munro wordt wereldwijd verkocht bij meer dan 40 retailers in landen als Nederland, Canada, Amerika, Zuid-Korea, Spanje en Noorwegen. Productie vindt plaats in China, India en Italië.

Toronto

De ambitie van de maatwerkspecialist is om de komende jaren het aantal fysieke verkooppunten uit te breiden met zowel eigen winkels als met fysieke retailers. Voor Nederland komt dat erop neer dat het de komende vijf jaar van zes naar 30 verkooppunten wil gaan. In België streeft het naar 12 verkooppunten, in de Verenigde Staten 100 en in Canada 25. De komende week opent het label de eerste eigen winkel in Toronto. “De focus ligt voor nu op Noord-Europa en Noord-Amerika”, licht Blanken toe. “Verder kijken we per land naar de juiste partners.” [Artikel gaat door onder de foto’s.]

Vakmanschap

De fysieke winkeliers zijn is voor die groei belangrijk, stelt Blanken, en die worden zorgvuldig geselecteerd. “Voor ons product zijn persoonlijke service en vakmanschap essentieel. Dat moet gebeuren bij winkeliers die daar de juiste mensen en kennis voor hebben. We zetten geen rek bij een retailer, maar een shopcorner met een desk. Daarin zitten de stoffenstalen en er staat een computer met virtuele showroom op waarin ze samen met de klanten door de collectie browsen, maten invoeren, producten customizen en de order invoeren. Dat vraagt om een investering, maar daar tegenover staat dat retailers geen voorraad hoeven in te kopen.”

Duurzaam

Naast groeien, wil Atelier Munro ook stap voor stap duurzamer gaan werken. Daarvoor heeft het bedrijf met externe specialisten zoals Sustainalize een vijfjarenplan opgesteld waarin verschillende duurzaamheidsdoelstellingen zijn geformuleerd. “In basis werken we al duurzaam, omdat we op aanvraag produceren en daardoor geen overstock creëren. Daarnaast checken we zelf continue de arbeidsomstandigheden in onze ateliers, we bezoeken ze zo’n twaalf keer per jaar. Maar natuurlijk kunnen we ook stappen maken in onze producten. Zo willen we dat over 5 jaar minimaal 75 procent van de dierlijke producten die we gebruiken, zoals wol, leer en zijde voldoet aan de beste normen voor dierenwelzijn.”