TOP

HBD-Consumentenmonitor: Mobiel winkelen in opmars

Shoppen met tablet of smartphone is iets wat steeds meer consumenten ontdekken. Maar liefst 44% van de bezitters van een tablet (zoals een iPad) blijkt wel eens via dat tablet bij een webwinkel te kopen.

Consumenten shoppen steeds vaker online en dat gebeurt nu nog vooral via de computer of laptop thuis. Toch is volgens de HBD-consumentenmonitor een nieuwe trend te zien: mobiel shoppen onderweg of in een winkel(gebied). Dat blijkt uit de HBD-consumentenmonitor, een maandelijkse internetenquête onder ruim 1.000 Nederlanders van achttien jaar en ouder. Het tablet is voor het mobiel winkelen het meest in trek. Van de consumenten met een smartphone koopt ruim 13 procent wel eens via deze telefoon iets online.

Boodschappenlijstje
Hoe gebruikt klant zijn smartphone of tablet? Om te beginnen voorafgaand aan een winkelbezoek, bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje samen te stellen, het productaanbod of aanbiedingen te bekijken, kortingscoupons te verzamelen of de locatie van een winkel in de buurt op te zoeken. Ruim 60 procent van hen doet dat thuis, 56 procent overal waar het uitkomt, een kwart onderweg in de auto of trein en veertien procent in de winkelstraat.

In de winkel
Een kwart van de bezitters van een smartphone of tablet gebruikt deze weleens tijdens het winkelen: om bijvoorbeeld extra informatie op te zoeken over de ingrediënten, een review van een film te bekijken, prijsvergelijkingsites te bekijken of foto’s van het product te maken.

Appie
Dertig procent van de mensen met een tablet en/of een smartphone heeft apps van winkels of winkelketens op zijn tablet of smartphone. Dat is twaalf procent van alle volwassenen. De AH-app (Appie) is de meest bekendste en meest gebruikte.

Scannen
Van de mensen met een smartphone heeft 35 procent daarop een applicatie (app) voor het scannen van barcodes van producten. Via scannen ziet men meteen wat over het product op internet te vinden is, zoals de prijs of een review over het artikel. Dit maakt het winkelen interactief. Overigens maakt niet iedereen hier erg intensief gebruik van. Bijna de helft doet dat minder dan eens per maand, zes procent gebruikt de app zeker elke week. Naast barcodes wordt steeds vaker gebruik gemaakt van QR-codes. Van de smartphone bezitters heeft 38 procent een applicatie voor het scannen van QR-codes op die smartphone.

Het nieuwe winkelen
Met het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ wil het HBD winkeliers en hun medewerkers leren hoe zij als collectief sneller en beter kunnen inspelen op het veranderende koop- en winkelgedrag. Veenendaal is gekozen als pilotstad voor dit project, omdat alle partijen daar inzien dat het nieuwe winkelen kansen biedt. Zij zijn gemotiveerd en hebben al veel stappen gezet. De samenwerkende partijen kijken onder meer naar hoe consumenten de verschillende kanalen gebruiken voor en tijdens hun winkelen. Voor meer informatie www.hetnieuwewinkelen.org.