TOP

Reebok tast flink in de buidel dankzij misleidende reclame

In Amerika is er een schikking bereikt in de rechtszaak tussen de Amerikaanse consumentenwaakhond de Federal Trade Commission en Reebok. Het Engelse sportmerk moet misleide klanten 25 miljoen dollar (18 miljoen euro) betalen.

Volgens de Amerikaanse rechtbank beweerde Reebok onterecht dat twee modellen sportschoenen tijdens het dragen de spieren van benen en billen versterken. Ook de suggestie van Reebok via diverse reclame-uitingen dat alleen het dragen van de schoenen goed is voor de gezondheid is in de ogen van de rechtbank misleidend.

Geen bewijs
Volgens de directeur van de Amerikaanse consumentenwaakhond (The Federal Trade Commission -FTC), David Vladeck, is er te weinig wetenschappelijk bewijs dat de schoenen daadwerkelijk goed zijn voor bepaalde spiergroepen. “Het is simpelweg niet mogelijk om zonder je in het zweet te werken een fit en gezond lichaam te krijgen.”

Schikking
Gedurende het FTC-onderzoek heeft Reebok de gerelateerde advertenties zelf al weggehaald. Het merk mag de misleidende beweringen niet meer uiten richting de consument. Consumenten kunnen hun geld terugkrijgen via de FTC. In een verklaring zegt Reebok dat zij om een langdurige rechtszaak te vermijden, gekozen hebben voor een schikking met de FTC. “Deze schikking betekent echter niet dat wij het eens zijn met de beweringen van FTC. Want dat zijn we niet.”

Bron: www.guardian.co.uk