TOP

Flinke winstdaling Adidas

Adidas heeft in het eerste half jaar van 2014 de winst met 27 procent zien dalen. Dit maakte het Duitse sportmerk afgelopen donderdag bij de presentatie van de cijfers bekend.

De winst van Adidas daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar naar €348 miljoen. Een afname van 27 procent in vergelijking tot dezelfde periode in 2013. De omzet van het concern daalde met 2 procent tot bijna €7 miljard. Met name in Noord-Amerika (-14%) en de overige markten in Azië (-7%) liepen de verkopen terug. In China, Europa en Zuid-Amerika zag Adidas de omzet wel stijgen.

Adidas heeft afgelopen zomer meer dan acht miljoen voetbalshirts verkocht. Toch heeft de sponsoring van het WK in Brazilië de winstdaling niet goed kunnen maken. Het merk zegt vooral last te hebben van negatieve wisselkoerseffecten, de lastige Russische markt en teleurstellende prestaties in de golftak.

Het concern verwacht 2014 af te gaan sluiten met een winst van rond de €650 miljoen. Eerder dit jaar hield Adidas nog rekening met een plus van tussen de €800 en €900 miljoen. Ceo Herbert Hainer kondigde aan maatregelen te zullen nemen om het tij te keren.