TOP

Nieuwe boetiek: Rum Amsterdam [interview]*

Op 18 september opende Rum Amsterdam de deuren in de Huidenstraat in de Negen Straatjes: een boetiek met hoofdzakelijk Scandinavische labels voor vrouwen die goed gekleed naar hun werk of een speciale gelegenheid willen, zonder naar het mantelpak te hoeven grijpen.

Waarom moest Rum Amsterdam er komen?

Eigenaar Marlies Otten: “Ik opende zes jaar geleden de winkel Pure Brands presents Moscow in de Negen Straatjes. Daar sta ik zeven dagen per week en heb ik veel contact met klanten. Er komen veel vrouwen uit de buurt met goede banen, die best wat te besteden hebben en goed gekleed naar hun werk moeten, zonder dat het stijf wordt. Ik kreeg veel vraag naar het perfecte blazertje, een mooie kokerrok of een jurkje voor een bruiloft. Moscow is casual chic, daar kan ik dat niet tussen hangen.”

Je hebt gekozen voor vooral Scandinavische labels…

“Ik verkoop de Scandinavische merken By Malene Birger, Day, Hunkydory, Minus, Mosh Mosh, Seven Boot Lane en het Nederlandse Dante 6. Dit segment werd nog niet aangeboden in de Negen Straatjes. Ik werk met een klein merkenpakket, zodat ik elk merk breed kan presenteren en er goed mee kan samenwerken. Ik geloof niet in snoepen bij veel merken. Dan is een artikel binnen een mum van tijd uitverkocht of een merk volgend seizoen weer weg uit een winkel. Ik wil stabiliteit in het merkenpakket. Voor je klant is het zo belangrijk om duidelijk te zijn.”

Waarom Rum?

“De naam Rum is ontstaan toen ik in Stockholm was voor de show van Hunkydory. We zaten in een klein, oud, bruin rum-barretje aan een heerlijke rum-cocktail. Brainstormend en filosoferend. Ik zag de oude fles Rum staan en de drie letters kwamen tot leven. En zo is de naam Rum Amsterdam ontstaan in Stockholm.”

De Negen Straatjes worden steeds meer het domein van ketens en monobrandstores in plaats van zelfstandigen…

“Daarom wilde ik ook een echte boetiek neerzetten, met bij elkaar gezochte merken en vanuit een passie. Het is jammer dat er steeds minder kleine ondernemers zijn, maar daar valt niks tegen te doen. Toen ik zes jaar geleden begon in de Negen Straatjes was de sfeer nog heel anders. Toen was het weliswaar rustiger, maar had ik meer gerichte klanten die met tassen vol de deur uit liepen. Nu heb ik meer klanten die kleinere aankopen doen. De klant die rustig en uitgebreid wil shoppen voor een aantal goede sets komt niet meer in het weekend. Dat is te druk geworden.”

Is het niet heel gewaagd om in deze tijd een winkel te openen?

“Nee, zeker niet. Ik weet zeker dat er vraag is naar dit segment, met kwalitatief hoogwaardige merken met perfecte pasvormen. En we doen natuurlijk aan marketing. Op social media zijn we actief, zoals op Facebook, Instagram en Pinterest. Dit zijn belangrijke media om onze doelgroep te bereiken. Daarnaast hebben we een mooie samenwerking met het magazine l’Officiel. We hebben dezelfde doelgroep.”

En een webshop?

“Die gaat binnenkort open, met de volledige collectie uit de winkel. Ik ben ervan overtuigd dat een webshop van groot belang is. In deze drukke maatschappij moet je je op ieder moment kunnen oriënteren en laten inspireren. Deze service gaan we dus ook zeker bieden voor onze klanten. Tevens is de wisselwerking belangrijk. Online geprikkeld worden en vervolgens voor een passend advies naar de winkel komen, of juist na een bezoek aan de winkel toch nog een tweede kleur willen aanschaffen, het kan allemaal.”

Foto’s: Meis Belle Wahr & de fotomeisjes

RUM-3RUM-FINALHR-208RUM-1RUM-FINALHR-193RUM-5RUM-FINALHR-122