TOP

Louis Vuitton en Zara waardevolste merken

Louis Vuitton is het meest waardevolle luxemerk ter wereld, blijkt uit een Amerikaanse studie. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat Zara het kledingmerk is met de hoogste merkwaarde.

De BrandZ Top 100 wordt jaarlijkse opgesteld door het internationale onderzoeksbureau MillwardBrown en is een ranglijst van de meest waardevolle merken ter wereld, onderverdeeld in verschillende categorieën. De ranglijsten worden opgesteld op basis van uitgebreide financiële analyses en doorlopend consumentenonderzoek.

Luxemerken

In het afgelopen jaar is de merkwaarde van de totale luxesector met 6% toegenomen. Dit is een minder sterke stijging dan het jaar daarvoor, toen de merkwaarde met 15% toenam. Luxemerken worstelen met de balans tussen het exclusief blijven en het aantrekken van nieuwe klanten via bijvoorbeeld social media. De merkwaarde van Louis Vuitton is weliswaar 12% gedaald ten opzichte van vorig jaar, maar het merk staat nog steeds op nummer 1. De top 10 bestaat verder uit Hermès, Gucci, Prada, Rolex, Chanel, Cartier, Burberry, Fendi en Coach.

Kledingmerken

De merkwaarde in het segment kleding steeg met 21%. Vorig jaar steeg de totale merkwaarde ook al, weliswaar iets minder sterk (13%). De stijging is voornamelijk te danken aan de opkomst van fast fashion en premium aanbiedingen. Hier staat Zara op nummer 1 met een merkwaarde van $20,2 miljard, een stijging van maar liefst 60% in een jaar. Hiermee heeft de Spaanse retailer Nike van de koppositie gestoten, dat het nu moet doen met een tweede plek. Daarna volgen H&M, Ralph Lauren, Adidas, Uniqlo, Next, Lululemon, Hugo Boss en Calvin Klein.