TOP

WEAR lanceert refurbished schoenencollectie op tweedehands platform Sellpy 

Eerder deze maand lanceerde de Rotterdamse start-up WEAR in samenwerking met het tweedehands platform Sellpy een refurbished schoenencollectie. Wij spraken Iris Mateboer, marketing manager bij Sellpy, en Pim Roggeveen, co-founder WEAR, over de totstandkoming van deze samenwerking, de werkwijze van het opknappen van de sneakers en de toekomstplannen. “Als we iedereen eerst een tweedehands item kunnen laten kopen in plaats van nieuw te shoppen, is onze missie voltooid."

Beeld: Sellpy

Waarom hebben jullie besloten om samen te werken?

Iris: “Iets meer dan een jaar geleden kwamen Pim en Lorenzo in contact met ons, en het was direct duidelijk dat we wilden samenwerken. Onze missies sluiten naadloos op elkaar aan. Bij Sellpy streven we ernaar om tweedehands winkelen toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, zodat tweedehands de eerste keuze wordt voor de klant. Door samen te werken met WEAR hopen we gezamenlijk de drempel voor het kopen van tweedehands te verlagen.

Pim: “Daar sluit ik mij volledig bij aan. We geloven bovendien dat je samen verder komt. Zeker in deze relatief nieuwe markt is het van belang samen te werken om je positie te versterken en naamsbekendheid te vergroten.”

Wat was jullie visie en missie voor deze samenwerking?

Pim: “De tweedehands markt speelt een gigantisch belangrijke rol in het toegankelijk maken van duurzaamheid. Nieuwe duurzame kleding is vaak hoog geprijsd en niet iedereen heeft de ruimte in zijn of haar portemonnee om daarvoor te kiezen. Tweedehands items zijn doorgaans goedkoper en niet perse van slechtere kwaliteit. Als we iedereen eerst een tweedehands item kunnen laten kopen in plaats van nieuw te shoppen, is onze missie voltooid.

Iris: “Onze visie is dat tweedehands net zo vanzelfsprekend moet zijn als het kopen van nieuw. Dit realiseren we door de Sellpy-sneakers een tweede kans te geven, opgeknapt door WEAR.”

Wat willen jullie communiceren met deze collectie?

Iris: “Hoewel veel consumenten tweedehands als suf of onaantrekkelijk beschouwen, weten wij dat dit niet het geval is. Veel items zijn nog in uitstekende staat en verdienen een tweede of zelfs derde leven. Door deze items schoon te maken en van een nieuwe binnenzool te voorzien, vergroten we de kans op een langere levensduur van de sneakers en willen we laten zien dat tweedehands ook hip is.

Waarom kozen jullie voor sneakers in deze collectie?

Iris: “Bij Sellpy merken we dat schoenen, met name sneakers, vaak gezien worden als het vergeten kindje binnen tweedehands. Kleding is eenvoudiger schoon te maken of te herstellen en wordt daardoor vaker tweedehands gekocht. Sneakers vergen echter meer aandacht; consumenten hebben vaak niet de benodigde middelen of het geduld om ze op te knappen of schoon te maken.”

Pim: “Hygiëne speelt een grote rol als het gaat om schoenen. Dat snappen wij maar al te goed. We proberen deze drempel weg te nemen door de sneakers van binnen en van buiten schoon te maken en de binnenzool te vervangen. Hiermee voegen we waarde toe. Je kunt het zien als een soort upcycling.”

Waar komen deze sneakers vandaan, en hoe verliep het selectieproces?

Iris: “Alle schoenen zijn afkomstig van Sellpy en zijn geselecteerd door WEAR via onze website. Het was essentieel dat de items niet in de staat “zo goed als nieuw” of “goed” verkeerden, omdat deze items doorgaans weinig of geen gebreken hebben. We hebben dus items geselecteerd die echt nog een opknapbeurt konden gebruiken.

Wat gebeurt er nadat jullie kapotte sneakers ontvangen?

Pim: “Zodra de sneakers binnen komen bij ons in het magazijn worden ze schoongemaakt door ons team van sneaker cleaners. We gebruiken professionele stoommachines en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Er wordt ook gekeken of er geen ernstige gebreken zijn die niet meer te herstellen zijn. Deze halen de collectie uiteindelijk niet.

Iris: “Zodra we de items hebben ontvangen, hebben we deze opnieuw gefotografeerd en voorzien van een SellpyxWEAR logo. Hierdoor is duidelijk te zien welke items zijn opgeknapt.”

Hoe zijn de reacties tot nu toe op de online collectie?

Iris: “We hebben zeer positieve reacties ontvangen, vooral op sociale media. Mensen zijn  enthousiast om de sneakers uit te proberen.”

Als we naar de toekomst kijken, wat heeft 2024 voor jullie in petto?

Iris: “We zijn constant in gesprek met WEAR over hoe we onze samenwerking kunnen uitbreiden. We streven ernaar om ook in 2024 de bewustwording te vergroten over de mogelijkheden van tweedehands mode en het belang van het verlengen van de levensduur van kleding. Kortom, 2024 staat voor ons in het teken van verdere groei, bewustwording en het aanmoedigen van duurzaamheid binnen de mode-industrie.

Pim: “De tweedehands markt groeit drie keer sneller dan de ‘reguliere’ kledingmarkt. Dat biedt natuurlijk veel kansen. Daarbij moeten we goed afwegen waar we de meeste impact mee kunnen maken. We zullen uiteindelijk ook de grote merken mee moeten krijgen om ervoor te zorgen dat tweedehands meer omarmd wordt. Gelukkig zijn de vooruitzichten positief!”