TOP

Sustainability data delen via Fashion Cloud

De politieke regelgeving op het gebied van duurzaamheid is continu in beweging. Om consumenten juist te kunnen informeren en goed te kunnen rapporteren heeft de sector duurzaamheidsdata nodig. Fashion Cloud levert op artikelniveau sustainability attributen.

Beeld: Fashion Cloud

De vraag van retailers naar sustainability data neemt toe. Enerzijds omdat klanten willen weten of, en in welke mate, een product duurzamer geproduceerd is. Anderzijds om intern te kunnen rapporteren en te controleren of er aan de regelgeving voldaan wordt. In de praktijk ontbreekt het echter aan gestandaardiseerde processen en digitale infrastructuur die sustainability data op productniveau van merken toegankelijk maakt voor retailers. Fashion Cloud biedt een oplossing voor retailers door data te delen die gemakkelijk te downloaden is. Inmiddels maken er al zo’n veertig merken gebruik van. Van Hugo Boss tot Studio Anneloes en van den Assem.  

Sustainability voor de retailer 

“Om als retailer de klant te kunnen informeren over duurzaamheid, eist de regelgeving dat dit feitelijk en specifiek gebeurt”, zegt Alies ter Kuile, CEO en Co-Founder van Fashion Cloud. Om dit te kunnen doen, is de data van een product noodzakelijk. Fashion Cloud biedt retailers twee opties om gemakkelijk toegang te krijgen tot sustainability data: de data kan handmatig gedownload worden of automatisch gegenereerd worden via de Content API van Fashion Cloud.

Belangrijke certificaten 

Tegenwoordig zijn er veel categorieën die aangeven dat kleding duurzamer geproduceerd wordt. Denk aan categorieën als gerecyclede materialen, biologische materialen en innovatieve materialen. Fashion Cloud accepteert momenteel meer dan 60 sustainability attributen, zoals Global Organic Textile Standard (GOTS), Bluesign, de Global Recycling Standard (GRS) en Tencel of LENZING ECOVERO.

Fashion Transparency Summit

Vandaag, 22 november 2023, organiseert Fashion Cloud in samenwerking met de Bijenkorf, Wehkamp, ​​Magasin du Nord, Boozt, Breuninger en Zalando de Fashion Transparency Summit. Tijdens dit event delen retailers concrete oplossingen voor de kledingindustrie op basis van hun praktijkervaring. “Het vergroten van de transparantie in onze industrie is een collectief project en op de Fashion Transparency Summit leggen we de basis voor dat netwerk.”