Stichting UPV Textiel lanceert landelijke campagne: ‘Niet dumpen, wél droppen’
Beeld: Stichting UPV Textiel
Volgens UPV Textiel belandt momenteel meer dan de helft van afgedankte kleding en huishoudtextiel in het restafval. Daarmee gaat een grote hoeveelheid materiaal verloren die geschikt is voor hergebruik of recycling. De campagne roept consumenten op hun textiel in een gesloten zak naar een textielbak, kringloopwinkel of ander officieel inleverpunt te brengen.
De campagne maakt deel uit van de wettelijke Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel. Die verplicht producenten en importeurs vanaf 2025 om minimaal 50% van het op de markt gebrachte textiel in te zamelen voor hergebruik en recycling. Dit percentage stijgt naar 75% in 2030. Consumenten spelen daarbij een cruciale rol, benadrukt de stichting: hoe beter de inzameling, hoe meer materiaal opnieuw kan worden ingezet.
Campagnekarakter Texxie
Voor de publiekscampagne wordt een nieuw campagnekarakter geïntroduceerd: Texxie. Dit figuur moet het onderwerp toegankelijk en herkenbaar maken, en op een laagdrempelige manier laten zien dat alle textiel telt – ongeacht de staat waarin het verkeert. Texxie begeleidt consumenten bij ‘beter textielgedrag’, bijvoorbeeld door te laten zien waar en hoe textiel ingeleverd kan worden.
Gefaseerde uitrol tot 2028
De campagne loopt tot eind 2028 en kent meerdere fases. In de eerste periode, tot en met 2026, ligt de nadruk op bewustwording. Vanaf maart 2026 volgt een landelijke opschaling met bredere media-inzet en PR-activiteiten. Daarbij worden ook retailers, gemeenten, kringlooporganisaties en andere ketenpartners actief betrokken. UPV Textiel nodigt partijen binnen de branche uit de campagne te ondersteunen, om gezamenlijk stappen te zetten richting een circulaire textielketen.