TOP

Relevant blijven, eigen content en de verrassingsfactor: zo werd Rico Moda weer website van het jaar

Onlangs werd Rico Moda verkozen tot ‘Website van het Jaar’ in de categorie Fashion & Beauty. De Zeeuwse mannenmoderetailer versloeg hierbij bekende spelers als Zalando, Omoda, About You, Winkelstraat.nl en Otrium. Eigenaar Rico Nieuwenhuijse over hoe je als e-tailer het verschil kan maken. “Ook al zijn we echt een mannenmoderetailer, we verkopen niet exclusief aan mannen.”

Foto: Rico Moda

Is deze prijs verwacht of een verrassing?

Rico Nieuwenhuijse: “We hebben de afgelopen jaren met Rico Moda meerdere prijzen gewonnen, maar ik had niet direct verwacht dat we zouden winnen van grote, competitieve spelers als Zalando, Omoda, Winkelstraat.nl en About You. Het is mooi te weten dat we op de goede weg zijn en door het publiek gewaardeerd worden.” 

Waar heb je deze onderscheiding aan te danken? 

“We leggen de lat steeds hoger. Op het gebied van eigen fotografie en video’s bijvoorbeeld. Dit zorgt ervoor dat klanten die zich bij ons oriënteren zo optimaal mogelijk zien hoe een item eruitziet en hoe het valt. Gebruiksgemak vinden we belangrijk, met productspecificaties bieden we uitgebreide informatie, maar ik denk dat de grootste waardering uitgaat naar de snelheid waarmee we producten leveren. Retouren en klachten verwerken we net zo snel, tot verrassing van klanten vaak binnen één tot twee werkdagen. Op onze site staat de wettelijke termijn van tien dagen vermeld, maar we schakelen intern direct om zo snel mogelijk de beste oplossing te zoeken voor de klant. Zoals we klanten in de fysieke winkel behandelen, doen we dit ook online. Alle klanten zijn voor ons gelijk.”

Rico Moda is vaker in de prijzen gevallen de afgelopen jaren. Hoe blijf je prijswinnend?

“Door relevant te blijven. We zijn altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen voor de site om on point te blijven. Ons doel is om te blijven verbeteren, verder te kijken, vooruit te lopen op de markt en niet in te dutten. Onze reviewscore staat al jaren op 9,6 of 9,7 en we doen er alles aan om dit cijfer te verhogen, maar dat is ontzettend lastig. Er valt altijd wel een onvoldoende, maar dat neemt niet weg dat we het toch blijven proberen.”

Het is een publieksprijs, valt er nog iets te verbeteren in de strijd om de consument?

“Gebruiksgemak is essentieel, maar als het om assortiment gaat, blijven we net zo goed scherp. We houden elk seizoen alle merken tegen het licht. Het gaat erom dat je binnen en buiten het bedrijf alle antennes hebt uitstaan.”

Waar heb je het afgelopen jaar in geïnvesteerd?

“In het sneller maken van de site, efficiëntere filtering en vereenvoudiging van het gebruik. Daarnaast bieden we meer bezorgmogelijkheden aan, van meerdere bezorgpartijen tot same day delivery en de optie tot het afhalen van pakketten. Qua visualiteit zijn we altijd bezig met de look en feel van de webshop. Alle content creëren we zelf op een professionele manier en dat zorgt voor eigenheid. Dit is een waardevolle manier om je online te onderscheiden als multibrandwinkel.”

Is het lastig om online het verschil te maken?

“We proberen ons te onderscheiden in assortiment en de merkenselectie, maar vooral ook op het gebied van service. Wat dat betreft denk ik dat we zeker boven de grote spelers kunnen uitsteken. Ons grote voordeel is dat wij alles onder één dak hebben: een website, een mooie fysieke zaak, een jong team van allemaal fanatieke liefhebbers die het stuk voor stuk leuk vinden om bij te dragen.” 

Hoe ontwikkelt de synergie zich tussen online en de winkel in Goes?

“De afgelopen jaren was online door corona dominant, maar ik zie nu dat de fysieke winkel een boven verwachting sterke groei doormaakt. Klanten vinden het heel fijn om de winkel te bezoeken. We worden bezocht door zowel regionale klanten als door mensen die een weekendje Zeeland doen of juist gericht hiernaartoe komen. Maar het één kan niet zonder het andere. En omnichannel retail is alleen maar belangrijker geworden. De grootste uitdaging is om de aandacht vast te houden en om goed zichtbaar te blijven online en op social media.”

Kijkend naar je klantendata: wat valt je dan op?

“Dat we opvallend veel vrouwelijke kopers hebben. Vrouwen, vriendinnen, moeders, maar ook jonge meiden die het cool vinden om een bepaalde sweater of T-shirt te kopen. Dus ook al zijn we echt een mannenmoderetailer, we verkopen niet exclusief aan mannen. Ik sluit niet uit dat we het assortiment ooit uitbreiden, maar dat is nu nog niet aan de orde.”

In 2018 vertelde je aan Textilia dat je over vijf jaar een van de grootste online spelers wilde zijn. Hoe staat het daarmee?

“De wil is er nog wel, maar corona heeft roet in het eten gegooid. Daarbij vind ik ‘de grootste zijn’ misschien niet meer het meest interessant. Ik ga liever voor ‘het meest relevant’, dat als je aan exclusieve mannenmode denkt, je aan Rico Moda denkt. Wat dat betreft zijn we denk ik al een heel eind. Niet alleen in omzet, maar zeker ook qua zichtbaarheid.”