Prijs blijft belangrijkste keuzereden voor kledingwinkels
4.07k
De prijs is voor 56% van de Nederlandse consumenten de belangrijkste factor bij de keuze voor een kledingwinkel. Ook het aanbod speelt een grote rol: 54% geeft aan hierop te letten. Duurzaamheid blijkt veel minder belangrijk te zijn, met slechts 7% van de consumenten die dit meenemen in hun beslissing. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.
Beeld: Multiscope
Naast prijs speelt ook het fenomeen ‘aanbieding’ een rol, wat bij 34% van de consumenten de doorslag geeft. Het aanbod wordt eveneens hoog gewaardeerd, waarbij sommige consumenten kiezen voor brede assortimenten zoals bij Zalando, terwijl anderen voorkeur geven aan gespecialiseerde winkels zoals Hunkemöller. Duurzaamheid heeft daarentegen weinig invloed, ondanks de toenemende maatschappelijke aandacht. Andere aspecten zoals aftersales (3%) en hygiëne (2%) worden nog minder genoemd als reden voor winkelkeuze.