TOP

Nieuwe gezamenlijke collectie van Vans Skateboarding en Spitfire Wheels, Top 10 duurzame modemerken wereldwijd en Consumenten bereid te betalen voor duurzame pakketbezorging

Nieuwe gezamenlijke collectie van Vans Skateboarding en Spitfire Wheels, Top 10 duurzame modemerken wereldwijd: Puma op één, G-Star in de schijnwerpers op de zesde plaats, Consumenten bereid te betalen voor duurzame pakketbezorging. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 1 februari.

Beeld: Spice PR – collectie Vans Skateboarding en Spitfire Wheels

Nieuwe gezamenlijke collectie Vans Skateboarding en Spitfire Wheels
Vans Skateboarding en Spitfire Wheels, bekende namen in de skatewereld, hebben een nieuwe collectie schoenen en kleding gelanceerd voor skateboardliefhebbers. Deze samenwerking draait om drie schoenmodellen. De Rowan 2 in ‘Black/Flame’ is een eerbetoon aan skater Rowan Zorilla, met ImpactWaffle™ demping. De Skate SK8 Hi Reissue en Skate Old Skool hebben PopCush™ demping. Alledrie de varianten zijn bovendien uitgerust met duurzame Duracap™ en grip-verhogend SickStick™ rubber. Ze zijn waterbestendig behandeld en hebben sterke, op het buitenleven geïnspireerde, constructies met materialen zoals ripstop, ballistisch nylon en metalen hardware. Er is ook een uitgebreide collectie genderneutrale kleding voor skaters, waaronder stoere hoodies en button-ups met korte mouwen. Alle kledingstukken bevatten co-branded details.

Top 10 duurzame modemerken wereldwijd: Puma op één, Nederlandse G-Star in de schijnwerpers op de zesde plaats
Uit een recente studie van Utility Bidder blijkt dat G-star Raw, met een duurzaamheidsbeoordeling van 7,92/10, het op zes na meest duurzame modelabel ter wereld is. G-Star is gevestigd in Nederland. Het onderzoek analyseerde duurzaamheids- en transparantiescores, website-uitstoot en het benodigde aantal bomen om online-uitstoot te compenseren voor verschillende grote modelabels. Puma wordt beschouwd als het meest duurzame merk, gevolgd door The North Face en Tommy Hilfiger. Ook is aandacht besteed aan modemerken met lage duurzaamheidsscores, waaronder Furla, SHEIN en Dolce & Gabbana. Deze merken scoren slecht op het gebied van milieubewustzijn, behandeling van werknemers en impact op dieren. Daarnaast is de CO2-uitstoot van de websites van de merken geanalyseerd, waarbij Nordstrom, met slechts 0,03 g CO2 per paginabezoek, als de minst vervuilende is geïdentificeerd. Aan de andere kant wordt Aldo genoemd als het merk met de hoogste CO2-uitstoot per paginabezoek. Gucci is het meest transparante modelabel, terwijl Max Mara en Tom Ford als minst transparant worden beschouwd. De volledige bevindingen en afbeeldingen zijn beschikbaar op de Utility Bidder-website. Het onderzoek benadrukt het belang van bewustwording bij bedrijven en de noodzaak om duurzaamheid te integreren in bedrijfspraktijken. 

Pakketvertraging rond de feestdagen; consumenten bereid te betalen voor duurzame pakketbezorging
Uit recent onderzoek van Q&A Retail over pakketbezorging tijdens de feestdagen blijkt dat het aantal te late leveringen is toegenomen. Dit ondanks de anticiperende maatregelen van PostNL en DHL. Rond Sinterklaas kwam 5% van de cadeaus te laat en dit steeg tot 7% in de kerstperiode. Wel blijkt dat 24% van de consumenten bereid is om extra te betalen voor een bezorger naar keuze, PostNL is favoriet met 55%. Betrouwbaarheid, onbeschadigde pakketten en traceerbaarheid worden als belangrijkste aspecten beschouwd en 78% geeft de voorkeur aan thuisbezorging. Naar voren komt ook dat 1 op de 3 respondenten extra wil betalen voor milieuvriendelijke bezorging; met elektrische voertuigen of fietsen als duurzame alternatieven. Het onderzoek omvatte 2.800 Nederlandse consumenten in de eerste twee weken van 2024.

PANDORA kondigt nieuwe campagne ‘BE LOVE’ aan
PANDORA lanceert wereldwijd de ‘BE LOVE’ campagne, die liefde positioneert als een werkwoord en een levenshouding. Met de campagne introduceert PANDORA twee nieuwe internationale ambassadeurs: Chloe Bailey en Halle Bailey. De twee nieuwe ambassadeurs delen hun eigen interpretaties van ‘BE LOVE’: Chloe pleit voor zelfliefde en authenticiteit, Halle benadrukt onvoorwaardelijke liefde die altijd aanwezig is. De bijbehorende sieradencollectie biedt een sprankelende toevoeging aan het dagelijks leven. PANDORA benadrukt dat liefde in verschillende vormen komt en presenteert haar sieraden als een manier om speciale momenten en geliefden te koesteren.

Overname door Ibiza Mode redt Moost & the Muse by Moost Wanted
Het modelabel Moost & the Muse by Moost Wanted krijgt een nieuw leven dankzij de overname door Roy en Tamara Timmermans, de eigenaren van de webshop Ibiza Mode. Met plannen voor pre-ordercollecties en capsulecollecties willen ze het merk niet alleen voortzetten, maar ook uitbreiden om een breder publiek te bedienen. Het oorspronkelijke merk had voor het faillissement ongeveer zestig verkooppunten. Ibiza Mode heeft drie winkels: in Den Bosch, Noordwijk en Egmond aan Zee. Ze behouden de kenmerkende bohemian uitstraling van Moost & the Muse. 

Duurzaam textielbedrijf Neff pioniert met eerste financiering van Dutch Industrial Biotech Seed Fund
Neffa, een innovatief textielbedrijf gericht op duurzame oplossingen, ontvangt als eerste onderneming een financiering van het Dutch Industrial Biotech Seed Fund. De kapitaalinjectie brengt Neffa dichter bij haar doel om de mode- en interieurindustrie te voorzien van 3D-productietechnologie met behulp van in het laboratorium gekweekte bio-materialen. Deze financiering helpt Neffa hun holistische duurzaamheidsoplossingen, waaronder een digitaal 3D-ontwerpsysteem en zero-waste robotproductielijn, verder te ontwikkelen. De investering is een belangrijke stap voorwaarts en wijst op de toenemende groei van duurzame innovaties in de sector. Verschillende bedrijven, waaronder Capricorn Partners, Stichting Doen, ROM Regio Utrecht en PDS Ventures, hebben bijgedragen aan de financiering.