TOP

‘Dienstbaar is het nieuwe goud’ – Bart Hooijer over ondernemen in een veranderende schoenenmarkt | Textilia Talks | Afl. 7

In de nieuwste aflevering van de podcastserie Textilia Talks spreken we met Bart Hooijer, commercieel directeur van Hooijer Footwear Group. In een openhartig gesprek deelt hij zijn visie op de uitdagingen in de schoenenbranche en het belang van service. Een samenvatting vind je hier.

🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks

Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

“De schoenenmarkt is uitdagend, maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest,” zegt Bart Hooijer in de nieuwe aflevering van Textilia Talks, opgenomen tijdens Preview Men. Hij is nuchter, gedreven en optimistisch – precies de eigenschappen die je nodig hebt om in een snel veranderende modewereld overeind te blijven.

Bart woont in het Twentse Lonneker, dichtbij het familiebedrijf in Oldenzaal. Samen met zijn vriendin en twee jonge kinderen combineert hij ondernemerschap met gezinsleven én Europese groeiambities. “Thuis heb ik er eigenlijk een bedrijf bij,” zegt hij lachend. Zijn vriendin werkt ook in het bedrijf op de marketingafdeling, wat het combineren van werk en privé net iets makkelijker maakt.

Strategie en groei: merken bouwen in eigen beheer

De Hooijer Footwear Group werkt met zowel distributiemerken als eigen merken, waaronder Lazamani, Toffel en Janssen. “Lazamani is een van onze belangrijkste merken. We doen alles zelf: van ontwerp tot marketing.” Die eigen regie biedt ruimte voor flexibiliteit en innovatie, ook nu traditionele schoenenwinkels verdwijnen. “We zien veel potentie in boutiques, vooral in de Benelux. In Duitsland zoeken we nieuwe kanalen via textielretailers.”

De recent geopende brandstore in Utrecht dient niet als commerciële pijler, maar als leerplek: “We testen daar welke modellen goed aanslaan bij de consument, zodat we onze klanten beter kunnen adviseren. De winkel hoeft geen winst te maken, kennis is het doel.”

Nieuwe merken en seizoensbalans

Met de toevoeging van Hunter speelt Hooijer in op een belangrijke behoefte: een sterk wintermerk. “We zijn zomergericht, maar we willen ook in de winter ons magazijn en team draaiende houden. Hunter is daarbij een mooie aanvulling.” Keen maakt volgens Bart overigens een opvallende slag naar wintercollecties, wat de positionering van het merk versterkt. Een opvallende uitspraak van Bart is de slogan waarmee het bedrijf 2025 in gaat: “Dienstbaar is het nieuwe goud.” Deze klantgerichte houding is volgens hem de sleutel tot toekomstbestendig ondernemen. “Alleen schoenen verkopen kan iedereen. Maar het verschil maak je met wat je eromheen biedt.”

Wil je meer weten over hoe een Twents familiebedrijf inspeelt op veranderingen in de markt, merken bouwt met visie en een internationale groeistrategie voert? Beluister dan nu de volledige aflevering van Textilia Talks met Bart Hooijer via Spotify of Apple Podcasts. 

Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!

Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!

Transcriptie van deze Textilia Talk podcast aflevering

Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!

Gina: Welkom bij Textilia Talks, de podcast voor inspiratie, trends en inzichten in de modebranche. Al meer dan 100 jaar is Textilia het platform voor modeprofessionals. Met onze magazines, online platforms, nieuwsbrieven en nu ook podcasts vertalen we trends en ontwikkelingen voor de gehele sector. Elke aflevering spreken we vakgenoten en delen we exclusieve inzichten die je nergens anders hoort. Leun achterover, luister mee en laat je inspireren door Textilia Talks.

Gina: Onze volgende gast vandaag is Bart Hooijer van de Hooijer Footwear Group. Welkom Bart!

Bart: Ja, dankjewel. Leuk om bij jullie in de kas plaats te nemen.

Gina: Optimistisch, gedreven en nuchter. Dat is Bart in drie woorden.

Bart:  Klopt. Ja, ik denk dat ik mezelf zo wel kan omschrijven.

Gina: Ja, klinkt goed. Maar we willen natuurlijk ook graag meer over jou weten. Kun je kort vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je vandaag bij Preview Man aanwezig bent?

Bart: Jazeker. Ik ben Bart Hooijer. Ik ben woonachtig in Lonneker. Dat is een dorpje vlakbij Enschede. Daar woon ik samen met mijn vriendin, twee jonge kinderen, een zoon van anderhalf, Dex, en sinds drie weken ook een dochtertje, Imme.

Gina: Gefeliciteerd.

Bart: Dank je wel. Ja, het huis waar ik woon is ongeveer zo’n vijf minuten rijden van de zaak. Dat is gevestigd in Oldenzaal. En daar hebben wij een familiebedrijf waar ongeveer zo’n honderd collega’s werken. En wij verkopen schoenen, sokken en kleding. Grotendeels schoenen. Dat doen wij binnen en buitenland. Voornamelijk Duitsland zijn we actief. Maar ook de Benelux. Dat is onze grootste afzetmarkt. En dat doe ik met veel plezier.

Gina: Mooi, dank voor deze intro. Een familiebedrijf zeg je. En wanneer ben jij bij dit familiebedrijf komen werken?

Bart: Ik werk hier nu zelf tien jaar. Daarvoor heb ik gewerkt bij verschillende schoenenzaken. En daarvoor ben ik nog een tijdje in Spanje geweest. Heb ik bij een schoenfabriek gewerkt. Dus eigenlijk altijd wel een beetje in de schoenen. Maar zelf ben ik nu zo’n tien jaar werkzaam in het bedrijf. Ik ben begonnen als accountmanager. Eigenlijk ben ik later doorgegroeid tot de functie die ik nu bekleed. En dat is eigenlijk verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met verkoop. Dus binnen- en buitenland, een stukje e-commerce doe ik samen met een team. Ja, dus zo’n tien jaar nu.

Gina: Kun je wat meer vertellen over hoe het ervoor staat met de verkoopcijfers van een aantal merken die jullie voeren? Lasamani is een merk waarin jullie alles in eigen beheer doen.

Bart: Klopt. Leuk om daar iets meer over te horen. Lasamani is inderdaad een van onze belangrijkste merken. Daar doen we alles voor, zoals je zelf al zei. Dus de collectie maken, het ontwerpen, nauwe samenwerking met de fabrieken die het voor ons produceren. Tot en met verkoop, marketing, eigenlijk alles wat erbij komt kijken. Dat doen we niet alleen voor Lasamani, maar ook voor Toffel en Janssen. Twee andere merken die wij in eigen beheer hebben. En de rest van de merken die wij verkopen is op distributiebasis. De schoenenmarkt is uitdagend, maar dat is eigenlijk altijd het geval geweest al, denk ik. Zolang ik dit werk doe.

Gina: Wat bedoel je daarmee, uitdagend?

Bart: Wij opereren veel in Duitsland. Daar zijn een aantal grote klanten weggevallen, zoals veel wel weten. Kijk, en dat zorgt er natuurlijk voor dat je op nieuwe plekken moet komen te liggen met je merken. En waar wij nu veel aan verkopen, zijn textielklanten. Dus de traditionele schoenenwinkel, ja, of het verdwijnt, of ze gaan zelf ook wel steeds meer richting kleding, richting andere soorten producten die ze willen verkopen. Dus wij proberen eigenlijk wel in zoveel mogelijk verschillende soorten winkels te liggen met onze producten. Dus ja, de schoenenmarkt zelf is wel uitdagend en daarom proberen wij wel creatief te zijn met onze merken. En die uitdaging om te vormen naar kansen.

Gina: Ja, absoluut.

Bart: Maar daar zijn we al langere tijd mee bezig. Want wij zien vooral in de Benelux dat wij de grootste groei zien in de boutiques. Met onze merken als Lasamani. En dat willen we eigenlijk ook doorzetten richting de andere landen waar wij actief zijn.

Gina: Over Lazamani. Ik weet dat er nog niet zo lang geleden een brandstore is geopend in Utrecht. Is dat ook een uitdaging op zich? Omdat we net natuurlijk bespraken dat er best wel veel schoenenwinkels zijn weggevallen. Was dat ook dan een goed moment om jullie eerste brandstore te openen? Wat is de gedachte daarachter? Hoe gaat het met die winkel?

Bart: De winkel is niet geopend om geld mee te verdienen. Dat absoluut niet. Het is echt een pilot voor ons. Het is echt een winkel waar wij nieuwe modellen uittesten. Dus we proberen daar echt te kijken: wat wordt opgepakt door de eindconsument? Om ook zo in onze showrooms te kunnen vertellen richting de winkelier: “Dit is een goed model, dit heeft het goed gedaan in onze eigen winkel.” We proberen daar echt van te leren, van die winkel. Het is zeker geen winkel waar we geld aan verdienen. Ons doel daarvan is om het ongeveer break-even te draaien met deze zaak en zoveel mogelijk kennis eruit te halen.

Gina: Mooi. En als we kijken naar de merken waarmee jullie hier nu staan op Preview Men, dat zijn de unisex merken: Keen en als nieuwe toevoeging Hunter.

Bart: Klopt.

Gina: Wil je daar iets meer over vertellen?

Bart: Jazeker. Keen verkopen wij nu zo’n vijf jaar in de Benelux. We zijn ooit gestart in Nederland met het merk. Een jaar later is België dan toegevoegd. Een jaar later Luxemburg. En sinds één jaar verkopen wij het nu ook in Duitsland. En Duitsland is veruit ons grootste afzetmarkt voor dit merk. Keen is heel sterk in lifestyle. Die slag hebben ze eigenlijk zo’n drie jaar geleden gemaakt: volop in lifestyle gegaan. En dat is heel goed opgepakt door de lifestylezaken. Vandaar dat wij ook wederom op Preview staan. Er lopen veel van onze klanten hier rond. Denk vooral aan het model ‘Unique’. De gevlochten touwsandaal van Keen is echt een icoon inmiddels in de sandalenwereld. En daarmee staan we nu ook met de wintercollectie.

Bart (vervolg): Hetzelfde geldt voor Hunter. Hunter is echt een fashionmerk voor ons. Het is nieuw. En het heeft al aardig wat fashionklanten in het portfolio. We hebben dat sinds kort overgenomen, dat merk. En daar staan we dus nu ook mee op de Preview. En straks ook op de Preview Dames en Kids.

Gina: Leuk. En waar kijken jullie naar op het moment bij het aannemen van zo’n nieuw merk? Hoe maak je die keus?

Bart: Wij zijn al langere tijd op zoek naar een sterk wintermerk. Wij zijn wel erg zomer gerelateerd. Ik moet zeggen, Keen maakt wel echt een hele grote slag nu richting winter. Ze hebben ook een hele sterke wintercollectie. Dus daar verwachten wij wel veel van. Maar alsnog is een groot deel van onze omzet komt echt uit zomer. En met Hunter verwachten wij echt dat daar verandering in gaat komen. Want het is niet alleen dat het in Nieuwegein wat rustiger is over het algemeen in de wintermaanden, maar ook bij ons het magazijn. Wij willen eigenlijk onze collega’s altijd voorzien van werk. Dus ook in de wintermaanden.

Gina: Met een showroom hier in Nieuwegein, een hoofdkantoor in Oldenzaal en dan een brandstore in Utrecht, zitten jullie eigenlijk door heel het land.

Bart: Klopt.

Gina: En je vertelde mij net ook dat je twee jonge kinderen hebt. Hoe combineer je alles? Veel reizen, ook thuis zijn?

Bart: Ja, klopt. Thuis heb ik er nu eigenlijk als een soort van bedrijf bij. Dus ja, het is even druk. Tropenjaren. Maar gelukkig heb ik een hele lieve vriendin die me daarbij helpt. Zij is ook werkzaam in het bedrijf. Zij doet onder andere een stuk marketing bij ons op kantoor. En ja, zonder haar is het heel erg lastig om dat inderdaad te kunnen combineren. Gelukkig hebben we wel pieken in het jaar. Dan moet het echt gebeuren. En die piek begint dus nu weer. Het nieuwe seizoen begint weer. Dus dat wil zeggen dat ik veel op pad ben. Maar ook veel in Duitsland ben.

Bart (vervolg): Zoals je zei, we hebben hier inderdaad vijf showrooms in de kas. We hebben twee grote showrooms in Brussel. Maar we hebben ook vier grote showrooms in Duitsland: in München, Hannover, Breitscheid, Sindelfingen en Meinhausen. Dus vijf zit ik dan eigenlijk al. Sindelfingen die openen we eind deze maand. En ja, daar ben ik ook geregeld aanwezig. Ik moet zeggen, wel heel sterk Duits team. Goede, gedreven collega’s die echt al heel lang in het vak zitten. Die zich in principe prima redden. Alleen ik vind het wel fijn om bij een aantal grote klanten altijd aanwezig te zijn.

Gina: Ja, dus inderdaad, je bent veel op pad.

Bart: Dat klopt.

Gina: Maar met de nodige support van thuis is het allemaal…

Bart: Absoluut, is het zeker te doen. En ja, ik doe het zeker niet alleen. We hebben echt hele goede collega’s, ook in ons buitendienstteam, die echt gedreven zijn, die hart voor de zaak hebben. En ja, die Twentse nuchterheid…

Gina: Die weer de nuchterheid.

Bart: Die zit er echt in bij iedereen.

Gina: Wat is typerend voor die Twentse nuchterheid? Kan je daar een voorbeeld van geven?

Bart: Ja, doe maar normaal, dat doe je al gek genoeg. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Ik denk dat iedereen wel een beetje dezelfde mentaliteit heeft. Het is bij ons redelijk nuchter als je op kantoor binnenstapt. Het is gewoon één familie. We hebben veel collega’s die hier heel lang werken, die alle kneepjes van het vak kennen. Het voelt als een familie, ons bedrijf. Het is niet voor niets een familiebedrijf, maar zo voelt het ook echt. Ik denk als je bij ons op kantoor komt als gast, dan voel je die sfeer, die Twentse nuchterheid, voel je er meteen doorheen gaan, denk ik.

Gina: Mooi. Tot slot, het nieuwe jaar is natuurlijk pas van start gegaan. Heb je nog een goed voornemen of heb je dromen en doelen voor 2025?

Bart: Ja, daar overval je me wel een beetje. Ik heb eigenlijk niet echt goede voornemens. Ik hoop dat wij weer een heel mooi seizoen kunnen gaan neerzetten. En ik hoop vooral met ons nieuwe merk Hunter dat wij…

Gina: Heel even kort, wanneer is het een heel mooi seizoen voor jullie?

Bart: Nou, wanneer onze klanten tevreden zijn. Dus ik hoop echt dat de doorverkopen goed zijn van de merken die wij op dit moment hebben verkocht aan de winkeliers. Dus ik hoop ook echt dat ik straks de cijfers te zien krijg, dat iedereen hartstikke tevreden is en dat we weer een mooie nieuwe collectie kunnen verkopen aan onze klanten. En ja, ik probeer, want dat is eigenlijk het doel dat wij hebben gesteld met ons buitendienstteam… Wij hebben namelijk 7 januari bij de kick-off in ons bedrijf… Morgen? Overmorgen? Ja, morgen is er een interne salesmeeting bij ons. Overmorgen dan is er een kick-off bij ons op de zaak. Komt iedereen naar Oldenzaal. Dus alle Duitsers, Belgen, iedereen die is eraan bezig.

Bart (vervolg): En we hebben eigenlijk één slogan. En dat is: ‘Dienstbaar is het nieuwe goud’. Dat is eigenlijk de rode draad binnen het bedrijf. Wat wij eigenlijk willen laten doorvloeien richting 2025. En dat wil zeggen dat iedereen er alles aan moet doen om de klant tevreden te stellen. Dus heeft de winkelier een vraag of wat dan ook: doe er alles aan om die winkelier te helpen. En kom je er zelf niet uit, vraag een collega. Maar doe er in ieder geval alles aan dat die klant zich gehoord voelt. En zoiets heeft van: ik zit bij een goede partij. Want wij zijn namelijk een full-service footwearbedrijf. En dat moet het ook uitstralen. Dus verkoopt een model niet zo goed? Trek aan de bel als klant. En we proberen te helpen. Dus dat is echt wel een goed voornemen. Wat wij nog wat meer proberen te doen dan wat wij al deden. Want dat is denk ik wel de kracht van ons bedrijf. En ik denk ook de toekomst om levensvatbaar te zijn in deze wereld. Want alleen schoenen verkopen, dat kan iedereen, denk ik. Maar ik denk de rest eromheen, daar win je de wedstrijd mee.

Gina: Mooi.

Bart: Ja.

Gina: Dankjewel Bart voor je tijd.

Bart:
Dankjewel voor jullie tijd.

Gina: Dan gaan we de podcast afsluiten. Nou, hartstikke fijn. Dankjewel.

Gina (afsluiting):
Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines om onderdeel te zijn van het netwerk voor modeprofessionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!