TOP

De winkelstraat van de toekomst: hoe generatieve AI de toekomst van de in-store klantervaring vormgeeft

Generatieve AI (GenAI) is in korte tijd uitgegroeid van buzzwoord naar een dagelijks hulpmiddel, vooral als persoonlijk assistent. Maar de integratie van GenAI in de fysieke wereld, zoals in retail, is nog grotendeels onontdekt terrein. Terwijl winkelstraten al enkele verbeteringen hebben doorgemaakt, zoals kassaloze winkels en betere online-offline integraties, gaat het vaak om incrementele veranderingen. GenAI biedt echter de kans voor een ware transformatie, met nieuwe mogelijkheden om de winkelervaring fundamenteel te veranderen. Hoe? Dat lees je in dit artikel!

Beeld: IG&H
Tekst: Robbin-Jan Haar, Manager Retail bij IG&H

Next-level productadvies

Vandaag delen we zelf informatie met een winkelmedewerker, waarna het advies en de vervolgvragen afhangen van de ervaring en training van de medewerker, vaak gebaseerd op hun eigen merkvoorkeuren. Spoelen we door naar de toekomst, dan kan een virtuele assistent door gezichtsherkenning of koppeling met sociale media en gebruikersprofielen automatisch persoonlijke gegevens herkennen, inclusief eerdere aankopen. Deze assistent stelt specifiekere vragen en baseert productadvies niet alleen op ervaring, maar ook op uitgebreide openbare bronnen zoals productreviews, blogs, unboxingvideo’s en zelfs wetenschappelijke informatie, voor een optimaal en gepersonaliseerd advies.

Unlock dit artikel

Wil je dit artikel gratis verder lezen? Vul je e-mailadres in of log in met Google of LinkedIn en lees direct verder. Daarnaast ontvang je 3x per week de nieuwsbrief. Afmelden is eenvoudig!