
Balans, passie en social media: ondernemer Kim Laan over Diverzo en mode-retail | Textilia Talks | Afl. 1
🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks
Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Diverzo is al twintig jaar een begrip in Den Helder. Ooit gestart door Kims moeder, nam Kim dertien jaar geleden de leiding over. “Mijn moeder had meerdere bedrijven en deed het samen met haar beste vriend. Toen hij plotseling overleed, werd het voor haar een moetje,” vertelt Kim. Zelf werkte ze vanaf dag één in de winkel en voelde een sterke passie voor mode. “Mijn man wilde uit het nachtleven stappen, en ik wist: dit is wat ik wil.”
Diverzo onderscheidt zich door een sterke merkselectie en een hecht team. “We hebben een mix van merken die allemaal goed draaien,” zegt Kim. “Voor heren is Cavallaro favoriet, en voor dames doen Summum en Marc Aurel het goed.” De webshop, gestart in 2023, heeft de klantenkring vergroot. Social media speelt hierin een sleutelrol: “Ik maak al zes jaar filmpjes waarin ik outfits presenteer, zonder filters. Mensen waarderen die echtheid.”
Ondernemen met intuïtie en data
Kim combineert data met haar intuïtie bij de inkoop. “Ik maak budgetten, maar houd me er niet strikt aan. Een goedlopend artikel in één seizoen betekent niet automatisch succes in het volgende. Ik moet het voelen.” Ondanks haar focus op social media blijft ze veel op de winkelvloer. “Ik wil feeling houden met mijn klanten.”
Een unieke combinatie: mode en horeca
Diverzo biedt meer dan mode. In het pand zit ook een café, gerund door Kims man. “In het begin was het een lunchcafé, maar inmiddels richten we ons meer op borrels en besloten feesten. Het werkt versterkend: mensen komen voor een drankje en lopen toch nog even de winkel in.”
De kracht van zichtbaarheid
Voor nieuwe ondernemers heeft Kim een duidelijke tip: “Durf jezelf te laten zien. Wees actief op social media en wees je eigen reclamebord. Als ik boodschappen doe of naar de kapper ga, draag ik de nieuwste collectie. Je bent altijd je merk.”
Tot slot benadrukt Kim het belang van balans. “Leg je mobiel af en toe weg en neem tijd voor jezelf. Ik mediteer en doe yoga om rust te vinden in de hectiek van het ondernemen. Zo houd je het vol.” Met haar mix van passie, strategie en echtheid laat Kim Laan zien hoe je als ondernemer succesvol kunt blijven in een veranderende modebranche.
Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content!
Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!
Transcriptie podcast
Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!
Welkom bij Textilia Talks, de podcast voor inspiratie, trends en inzichten in de modebranche. Al meer dan honderd jaar is Textilia hét platform voor modeprofessionals. Met onze magazines, online platforms, nieuwsbrieven en nu ook podcasts vertalen we trends en ontwikkelingen voor de gehele sector. Elke aflevering spreken we vakgenoten en delen we exclusieve inzichten die je nergens anders hoort. Leun achterover, luister mee en laat je inspireren door Textilia Talks.
Gina: Hey hallo en welkom bij de spin-off van onze Textilia X de Cast podcast. Mijn naam is Gina Pesulima en ik ben hoofdredacteur van modevakblad Textilia. En host van deze gloednieuwe podcast, die we vandaag aftrappen tijdens alweer de achtste editie van Previewman. Onze eerste gast van vandaag is Kim Laan, onderneemster en eigenaresse van de winkel Diverso uit Den Helder. Welkom Kim.
Kim: Dankjewel, leuk.
Gina: Ja, leuk dat je de tijd hebt gemaakt om even langs te komen. Je mag het spits afbijten. Kim; Ja, spannend.
Gina: Ja, ik vind het ook spannend. Ik vroeg jou net om jezelf in drie woorden te omschrijven. Jij gaf aan, ik ben perfectionistisch, hardwerkend en spiritueel. Ja. Dat laatste vind ik vooral heel leuk. Kan je daar iets meer over vertellen?
Kim: Ja, zeker. ik ben sinds, uh, een jaar of twee geleden ben ik begonnen met, uh, mediteren. Uh, ook een beetje om het drukke leven, uh, een beetje te ontvluchten zich onszelf, een beetje balans, uh, te gaan vinden voor mezelf. Ik heb ook twee kinderen, twee jongens. Zijn ook vrij druk, moet ik zeggen. Nou, het sprak me wel aan. Ik heb daar een keer een artikel over gelezen en toen is er een soort vuurtje aangewakkerd. En sindsdien ben ik dat gaan doen. Al mooie retreats al gevolgd vorig jaar. Dus, ja, ik ben me daarin zeker aan het ontwikkelen. Ja, hele andere kant. Heel leuk ook.
Gina: Maar het matcht dus alsnog met de winkel.
Kim: Zeker, zeker. Gina: Heb je dan ook bijvoorbeeld een bepaald ochtendritueel? Ja. Op het moment dat je de winkel gaat openen om lekker te beginnen de dag? Nou, dat doe ik eigenlijk meer thuis. Ik ga nu iets eerder, gaat me wekker, en dan ga ik yoga doen en mediteren. En dan, daarna begint mijn dag eigenlijk pas. Dus ik start hem nu veel rustiger in plaats van een kwartier lang maar blijven liggen. En dan chaotisch starten, snel hun kinderen naar school, alles maar in een rush. En die rush, die haal ik eruit.
Gina: Nice. Over vroeg opstaan gesproken, je komt uit Den Helder, dus je hebt ook een rit erop zitten, want we zijn natuurlijk nu bij Preview Men in Nieuwegein, de mannenmodenbeurs. Daarop voortbordurend, welke merken ga je vandaag bezoeken?
Kim: Nou, ik sta eigenlijk helemaal open voor iets nieuws. Een soort nieuwe toevoeging zoek ik voor bij ons, voor bij de heren. Er staan natuurlijk ook wel wat merken, uh, die we al hebben, maar ik ben vooral op zoek naar iets nieuws en ik heb me juist niet ingelezen van tevoren, want dan ben ik veel meer open en, uh, dus ik, ik laat me verrassen.
Kim: Ik hoop dat ik wat, uh, wat tofs vind,, voor erbij. Ja. Leuk. Ja. Leuk.
Gina: En het is een familiebedrijf, de winkel die jij rent, of althans het is, het is opgestart door jouw moeder. Ja. Twintig jaar geleden heb je mij, uh, in ons vorige gesprek verteld. Wat was de voornaamste drive om het stokje van haar over te nemen destijds, dertien jaar terug?
Kim: Nou, mijn moeder deed het met haar toenmalige beste vriend. En die overleed plotseling. En, uh, dus het was voor haar weer een soort moetje, want zij heeft al een aantal bedrijven. Zij zit in een badkamer in Tegelwereld. En ik werkte er wel al vanaf dag één. En toen dacht ik ja, mijn man had op dat moment een discotheek, we waren al even samen, we wilden misschien ook kindjes. Hij wilde ook eigenlijk wel uit het nachtleven, toen dachten we ja, of Diverso wordt verkocht, of wij gaan het doen. Ja, ik merkte wel echt wel dat mijn passie bij de mode lag, dus vandaar.
Gina: Ja, mooi. En wat is de kracht van Diverso? Er zijn natuurlijk meerdere modezaken. Ik ben niet op de hoogte van het aantal Den Helder, maar dat ze er ongetwijfeld een groot aantal zijn.
Kim: Of is dat met de jaren ook iets afgenomen? Ja, ja, ja. Er zijn er niet heel veel, uh, meer over. Um, ik denk dat we met vier, vijf andere winkels wel, uh, hoofdspelers zijn.
Gina: Oké. Maar wat is de kracht van die verso? Ja, ik denk wel, ik heb een heel goed team. Ik heb een heel mooie combinatie, uh, van merken.
Gina: Kun je voorbeelden noemen van merken die het goed doen bij, bij jullie in de winkel?
Kim: Ja, ik mag me gelukkig prijzen, heel veel. Eigenlijk alle merken doen het wel heel goed. Voor de heren staat op dit moment Cavallaro op 1. Oh ja. Uh, Drykorn heb ik voor dames en heren, doen het heel goed. Maar ook een Summum, een Duits merk Marc Aurel, mooie broeken van Cambio. Ja. Het is letterlijk heel divers.
Gina: Ja. En hoe zorg je ervoor dat je assortiment blijft aansluiten bij de doelgroepen?
Kim: Ik bezoek regelmatig beursen. Ik lees natuurlijk voldoende, ik kijk genoeg televisie. Je moet wel echt bijblijven, maar wij bestaan voornamelijk wel uit echt een vaste kern. Ja, vaste klanten. Wel moet ik zeggen dat onze klantengroep wel behoorlijk is gegroeid, want wij hebben vorig jaar een webshop ook erbij zijn we gestart. Die draait nu een jaar, dat gaat ook erg goed. En die mensen komen bij ons vooral met name door Instagram en Facebook, want daar plaatsen we heel veel, ik maak al zes jaar. Hele leuke filmpjes, tenminste, mensen vinden het leuk blijkbaar, want we hebben behoorlijk steeds meer, uh… Volgers krijgen we erbij.
Gina: Zijn dat een outfit filmpje? Wat voor filmpjes zijn dat?
Kim: Ik trek het aan. Ik maak bepaalde combinaties, ik trek het aan. En ik vertel hoe het zit en of het geschikt is voor iemand met maatje 34. Of ik ben gewoon een 40-42. Echt een non-Hollandse lijvenpik. Ik heb ook, ik zeg altijd, dames, ik heb putten in mijn benen. Je ziet ze bij mij niet, dan zie je ze bij jou ook niet. Ik, ik, het is zoals het is. Echt? Het is echt. Zeg ja, we gebruiken geen filters. Als het geschikt is voor maandje 46, prijs ik het aan. Als het geschikt is voor maandje 34, zal ik dat eerlijk zeggen. En ja, dat werkt, blijkbaar.
Gina: Zit ook tijd in dan, als je ook die filmpjes maakt?
Kim: Ja, heel veel. Mijn werk bestaat tegenwoordig alleen maar uit collectiesturing, inkopen en vooral veel social media. Gina: Dus je doet de inkoop ook zelf? Kim: Ja. En kijk je dan ook naar data? Dat je kijkt van wat is er goed verkocht en dat je daar je inkoop op, uh, baseert of is het ook nog steeds op gevoel? Ja, ik werk ieder jaar, eigenlijk maak ik wel budgetten, maar ik haal me er eigenlijk nooit aan. Want, en als er iets heel goed geweest is afgelopen seizoen, heeft niet de garantie dat die volgende collectie weer zo goed is. Dus ik laat die budget heb ik, laat ik toch uiteindelijk wel redelijk los. En kom ik echt op dat moment kijken van oké, dit ziet er echt heel goed uit en dan ga ik er dik overheen. En als ik denk, nou ik had hier heel veel voor gebudgetteerd, maar het valt me echt tegen, ik voel het niet, ik moet het voelen. Ja. Ja, dan koop ik minder in. Ja. Wauw. Ja, maar dat leer je wel hoor. Als je, ik sta natuurlijk al twintig jaar op de vloer en ik sta, ondanks dat ik veel social media doe, evengoed nog veel op de vloer. Omdat ik die feeling wil houden met m’n klant.
Reclame: Wil je jouw merk in de spotlight zetten bij de Modo Professional? Word partner van Textilia en Schoenvisie en bereik je doelgroep. Ontdek de mogelijkheden op textilia.nl en schoenvisie.nl
Gina: Je bent al lang draaiende in het vak. Wat is jouw tip voor vrouwen, mannen die net hun eigen winkel hebben? Wat zou je hen willen meegeven? Kim: Uhm… Ja, het is, het is hard werken. Het is echt hard werken en helemaal natuurlijk, um, nou, we hebben allemaal de coronatijd achter de rug. Je moet jezelf onderscheiden en durf jezelf te laten zien op de socials. Wees niet bang. Ja, creatief zijn. En ja, het gaat ver hoor. Als ik boodschappen doe, ga ik ook in mijn mooie outfit, ga ik de deur uit. Want ik ben mijn eigen reclamebord. Als ik naar de kapper ga, pak ik ook het nieuwste jasje. En zover gaat het. Het is meer dan alleen daar. Jazeker. Het moet je passie zijn, het moet je levensstijl misschien wel een beetje zijn.
Maar als je goede producten verkoopt en je hebt een goed team en je biedt goede service, dan ben ik ervan overtuigd dat het ook niet kan mislukken.
Gina: Mooi. Nog even kort naar dat stukje onderscheidend. Je hebt mij verteld dat je dertien jaar geleden ook een vernieuwd retail concept eigenlijk hebt toegevoegd aan de winkel, omdat jullie ook horeca erbij zijn gaan doen. Kan je daar iets meer over vertellen?
Kim: Ja, in het begin was dat, uh, die was, uh, het café was geoefend met, uh, de winkeltijden mee, eigenlijk waren we meer een lunchcafé. Nou, toen kwamen we erachter dat, uh, ja, wij meer een café waren voor toch lekker een borreltje en, uh, de veertigplussers die uit willen gaan. We zijn ook open maar tot twaalf uur s’avonds. Nou, dat is perfect, ja. Um, en ja, dat gaat eigenlijk hartstikke goed. We hebben heel veel besloten feesten, mensen zijn bij ons getrouwd. Mensen die dertig worden vieren bij ons een feest. Mensen die vijftig jaar getrouwd zijn hebben bij ons een feest gevierd. We hebben af en toe een Jordaanse avond met zangers. En op zaterdagmiddag kan je bij ons lekker een wijntje drinken. En evengoed nog even de mode inlopen als je toch nog wat gezien hebt. Het versterkt elkaar, zeker. En je doet het samen met je man. Ja, en die doet het café. En gelukkig zitten daar klapdeuren tussen.
Af en toe gaan die deuren dicht.
Gina: Nee, hij doet het café. En jij doet echt de mode. Mooi. We hebben natuurlijk nu het nieuwe jaar afgetrapt. Heb je tot slot nog een goed voornemen voor 2025?
Kim: Nou, misschien wel voor mijn mede-ondernemers. Vind je balans in het hard werken. En sta eens open voor, uh… Misschien een yogales of een meditatie en leg die mobiel af en toe eens weg. Want ik weet hoe moeilijk dat is. We doen zelfs, ik doe mijn mail nog op het toilet waar wij ze van spreken. Ja, ja, maar dat is natuurlijk niet goed. Jongens, als je eet, ga eten. Ja, naar het toilet, ga naar het toilet. Probeer je balans daarin te vinden, want dan houden we het ook langer vol, denk ik.
Gina: Dat vind ik een mooie afsluiterend, toch?Ja, dankjewel Kim!
Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines om onderdeel te zijn van het netwerk voor mode professionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!