
ABN AMRO: ‘Gen Z en Millennials hebben grootste voorkeur voor discount en tweedehands producten’
Beeld: Textilia
Hoewel het rapport zelf geen specifieke productvoorkeuren bespreekt, was dit wel een onderdeel van het onderzoek. Uit de aanvullende analyse blijkt dat zowel Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015) als Millennials (geboren tussen 1985 en 2000) met 43 procent het vaakst kiezen voor discountproducten in diverse categorieën. Deze voorkeur wordt voornamelijk gedreven door de lage prijs en basisfunctionaliteit van deze producten. Het is onduidelijk of dit verband houdt met de beperkte koopkracht van de jongste groep of de financiële verplichtingen van Millennials, maar geld besparen lijkt een belangrijke factor te zijn. In totaal koos 37 procent van de bijna 2200 respondenten voor discountproducten, terwijl slechts een kwart van de Babyboomers deze voorkeur deelt.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een derde van de respondenten af en toe premiumproducten aanschaft vanwege de hoge kwaliteit, ondanks de hogere prijs. Millennials kiezen met 43 procent het vaakst voor premiumproducten, mogelijk door hun hogere besteedbare inkomen en statusgevoeligheid. Voor Babyboomers speelt dit minder een rol; slechts 20 procent koopt wel eens premiumproducten.
Opvallend is ook dat zowel Generatie Z als Millennials, hoewel bescheiden, met 11 procent het vaakst tweedehands producten kopen. Dit kan voortkomen uit duurzame overtuigingen of opnieuw om geld te besparen. Het gemiddelde ligt op 8 procent, waarbij oudere generaties minder vaak tweedehands kopen. Onder Babyboomers is dit slechts 4 procent. Tweedehands producten worden het meest gekocht in de categorieën wonen (18 procent) en dames- en herenmode (10 procent). Platforms zoals Marktplaats en Whoppah, evenals tweedehands winkels zoals Het Goed en Rataplan, versterken deze trend in de categorie wonen. Voor damesmode is het kopen van tweedehands met 13 procent beduidend hoger dan de 7 procent in herenmode, ondersteund door populaire platforms zoals Vinted, dat voornamelijk dameskleding aanbiedt.
Voor retailers liggen er duidelijke kansen om Generatie Z en Millennials meer aan zich te binden door hun assortiment aan te passen. Beide generaties hebben een sterke voorkeur voor discountproducten, en Millennials hebben daarnaast een specifieke voorkeur voor premiumproducten. Met de toenemende bewustwording omtrent duurzamer consumeren, is de verwachting dat het aandeel tweedehands aankopen onder Generatie Z en Millennials de komende jaren zal toenemen. Het aanbieden van tweedehands producten, en specifiek tweedehands premiumproducten, kan een waardevolle aanvulling zijn op het assortiment van een retailer.