TOP

Zuidoost-Azië en Afrika grootste groei uitgaven luxegoederen

Wereldwijd gaven we dit jaar meer uit aan luxegoederen dan vorig jaar. Dat blijkt uit een studie van de Italian luxury goods manufacturers industry foundation. Textilia zet de belangrijkste groeiers op een rijtje.

De wereldwijde uitgaven aan luxegoederen groeide dit jaar met 2 procent naar een totaal van 217 miljard euro. Wisselkoersen hebben echter hun invloed gehad op de cijfers. Zonder koersdalingen – en dan met name die van de Japanse yen – zouden de uitgaven dit jaar met maar liefst 6 procent zijn gegroeid. De groei is te danken aan onderstaande regio’s.

Zuidoost-Azië (11 procent)

Grote winnaar van het Oosten was Zuidoost Azië, die totaal 11 procent groeide in uitgaven. De luxegoederen werden bovendien niet alleen gekocht in Singapore, maar ook in Maleisië, Indonesië, Vietnam en Thailand.

Afrika (11 procent)

Afrika groeide met 11 procent door de ontwikkeling van nieuwe markten als Angola en Nigeria, en bestaande marken als Marokko en Zuid-Afrika.

 

Midden-Oosten (5 procent)

Ook het Midden Oosten blijft uitgeven en groeide dit jaar met 5 procent. Naast Dubai werd de groei ook deels veroorzaakt door toenemende uitgaven in Saoedi Arabië.

Verenigde Staten (4 procent)

In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn de uitgaven aan luxegoederen in de VS dit jaar harder gegroeid dan in China. Al zou dit grappig genoeg goed kunnen komen door het groeiend aantal Chinese toeristen in steden als Las Vegas en Los Angeles.

China (2,5 procent)

De uitgaven aan luxegoederen groeiden dit jaar in China met 2,5 procent. Met Hongkong en Macau erbij zou China echter ook 4 procent zijn gegroeid. Ongeacht het land van aankoop hebben Chinezen zo’n 25 tot 30 procent meer uitgegeven aan luxegoederen, omdat Chinezen vaak veel kopen in het buitenland.

Europa (2 procent)

Uit de studie blijkt dat Europa dit jaar twee procent groeit in de uitgaven aan luxegoederen. Hoewel Europeanen minder luxegoederen kopen, blijven toeristen meer geld uitgeven. Ondanks de schamele groei werd in Europa wel het meeste geld aan luxegoederen uitgegeven: 74 miljard euro.