TOP

Zoe Karssen B.V. is failliet, curator werkt aan doorstart

Afgelopen dinsdag 12 maart is Zoe Karssen B.V. failliet verklaard door de Rechtbank van Amsterdam. De curator noemt de kans op voortzetting van het merk 'reëel', onder meer doordat belangstellende overnamepartijen zich inmiddels hebben gemeld.

Zoe Karssen B.V. is een dochteronderneming van Zoe Karssen International, dat niet wordt genoemd in het faillissementsbericht op Faillissementsdossier.nl. Curator is Ernst Jan Beerdsen van Kwartier Advocaten in Amsterdam. Hij geeft na een eerste verkenning aan dat omzetdaling in 2017 en 2018 een van de oorzaken is van het bankroet. Toch is de curator voorzichtig optimistisch. Er zijn geïnteresseerde partijen voor overname van het bedrijf. De komende week worden er gesprekken met hen gevoerd. “Ik hoop eind volgende week al meer te kunnen melden”, laat Beerdsen weten. 

 

Contact

Opmerkelijk is dat via het Instagramaccount van het merk zowel retailers als consumenten contact zoeken met het bedrijf. De website en online shop is al enige weken ‘under construction’. In 2018 sloot al de flagshipstore in de Amsterdamse 9 Straatjes, die het merk in 2015 opende. 

 

Chanel

Het merk, opgezet door Zoe en Quince Karssen, werd in 2010 bekend bij het grote publiek toen modestylist Jetteke van Lexmond een T-shirt met handgetekende opdruk – geïnspireerd op Chanels dubbele C – gebruikte in een modereportage in het magazine Glamour. Daarna volgden T-shirts met bekende opdrukken als vleermuizen (the bat tee), smileys en teksten als ‘fake’ en ‘radness’ en ‘good girls love bad boys’. 

 

Compleet assortiment

Lange tijd ging het Zoe Karssen, die eerder als brandmanager voor Scotch & Soda en art-director van Blue Blood werkte, en haar compagnon en man, Quince Karssen (voorheen werkzaam bij o.a. Mexx en Tommy Hilfiger)voor de wind. De collectie breidde uit tot een compleet assortiment met onder meer jeans, jassen en accessoires. In 2016 werd de collectie aangevuld met een mannenlijn, met dezelfde bekende relaxte T-shirts en sweaters en onder meer sweatpants. Van eind 2015 tot vorig jaar had Zoe Karssen een vlaggenschip in de Amsterdamse 9 Straatjes. Datzelfde jaar lanceerde het een eigen parfum, Unicorn Tears. In 2018 showde Zoe Karssen nog tijdens de Amsterdam Fashion Week de collectie voor zomer 2019. 

 

Interview

In 2014 interviewde Textilia Zoe en Quince Karssen. Daarin vertellen ze onder meer over de opkomst en ambities van het bedrijf. Quince Karssen: ‘Kwaliteit is superbelangrijk bij een simpel item als een T-shirt. Ik ben al vijftien jaar geobsedeerd door shirts omdat ze zo gemakkelijk zijn en overal bij passen. De kwaliteit van onze tee’s is beter dan die van andere leveranciers. Het geheim ga ik niet verklappen, maar zo boterzacht als die van ons vind je ze nergens.’ 

 

Rock ‘n roll

Zoe in het gesprek: ‘Als je naar onze collectie kijkt dan is het heel duidelijk voor wie wij ontwerpen: ‘a cool, rock ’n roll girl who doesn’t need a dress to dress up’. En: ‘wij zijn begonnen met één productgroep en dan moet je ervoor waken dat het geen trucje wordt. Dat doen we door andere items toe te voegen die net zo makkelijk en cool zijn als T-shirts.’ 

 

Zoe karssen

Enkele shirts waar Zoe Karssen bekend mee werd. (Bron: zoekarssen.blogspot.com)