TOP

Zeker dertig winkels Claudia Sträter en Expresso blijven open, CBS iets minder negatief over economie en modemerken willen dat Bol.com namaakhandel beter aanpakt

De nieuwe eigenaar van de winkels van Claudia Sträter en Expresso wil minimaal met dertig winkels door. Het CBS is iets minder negatief over de economie en modemerken willen dat Bol.com namaakhandel beter aanpakt. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 oktober.

Zeker dertig winkels Claudia Sträter en Expresso blijven open

Modeketen Van Uffelen Groep wil zeker dertig winkels van Claudia Sträter en Expresso openhouden. Er is de afgelopen weken overeenstemming bereikt met een groot aantal verhuurders van winkels van die merken. Dat meldt het FD. Van Uffelen heeft tot nu toe aan ruim tweehonderd medewerkers in die winkels een nieuwe arbeidsovereenkomst kunnen aanbieden. In september nam het concern uit Delft zo’n zestig winkels van Expresso en Claudia Sträter over van NXT-Fashion van ‘bedrijvendokter’ Martijn Rozenboom, die de winkels eerder die maand overnam uit de boedel van het gefailleerde FNG. Hij verklaarde toen zich geheel te willen richten op de merken Miss Etam en Steps. Vorige week werd echter bekend dat vakbond AVV en de ondernemingsraad van kledingketen Miss Etam het faillissement van de keten hebben aangevraagd. Werknemers zouden niet worden betaald en de winkels zouden feitelijk platliggen.

Bol.com pakt namaakhandel onvoldoende aan

Grote modemerken als Nike en Tommy Hilfiger vinden dat webgigant Bol.com sneller illegale namaakproducten van zijn website moet verwijderen dan nu gebeurt. Dat meldt het Nederlands Dagblad. Volgens deze modebedrijven kan het na een melding twee weken duren voordat nepartikelen niet meer zichtbaar zijn, terwijl dit bij concurrenten zoals Amazon en Marktplaats sneller gebeurt. Bol.com zegt in reactie dat na een melding de melder eerst wordt gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. “Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald”, legt een woordvoerster van Bol.com uit. De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, maar de maximale duur bij Bol.com bedraagt volgens de woordvoerster vijftien dagen.

CBS iets minder negatief over economie

Het CBS is in oktober iets minder negatief over de economie, meldt het op de website op basis van de Conjunctuurklok. Daaruit valt op te maken dat de economie nog wel diep in een fase verkeert van laagconjunctuur. De Conjunctuurklok geeft dat dat 10 van de 13 indicatoren slechter presteren dan hun langjarige trend, maar vergeleken met september zijn er wat lichtpuntjes waardoor de indicator iets minder negatief presteert. Hoewel consumenten somber zijn, is het vertrouwen van bedrijven in de economie verbeterd; dat laat sinds juli een verbetering zien. Een andere indicator die goed blijft presteren is de huizenmarkt. Bestaande koopwoningen waren in augustus 8,2 procent duurder dan in augustus 2019. Dat is de grootste prijsstijging in ruim anderhalf jaar. Het aantal failliet verklaarde bedrijven is iets gestegen. Er zijn in september 183 bedrijven op de fles gegaan, dat zijn er 8 meer dan in augustus, meldt het CBS.

Wibra maakt doorstart in België met 36 filialen

Kledingketen Wibra maakt in België een doorstart met 36 van zijn 81 winkels, meldt Nu.nl. Ook wil de keten 183 van de 439 personeelsleden in dienst houden. Wibra heeft het al langer zwaar in België. Donderdag 8 oktober werd het bedrijf uiteindelijk failliet verklaard. Nu maakt de keten dus met minder dan de helft van de winkels in Vlaanderen, Wallonië en Brussel een doorstart, nadat akkoord is gekregen van de curatoren. De keten is ervan overtuigd dat het de overgebleven winkels rendabel kan maken. Daarbij wil het bedrijf het assortiment, de presentatie en communicatie beter aanpassen aan de wensen van de klant.

Foto: Renate Zoutberg/Textilia