TOP

Zandstralen hot item in jeansland

Nadat de Schone Kleren Kampagne vorige week aangaf dat G-Star en WE gestopt zijn met het zandstralen van jeans, laten steeds meer merken zich uit tegen de schadelijke techniek.

Just Brands (o.a. verantwoordelijk voor PME Legend, en Tripper) stuurde deze week een persbericht uit, waarin het bedrijf zegt te zijn gestopt met zandstralen. In plaats daarvan gebruikt Just Brands alternatieve technieken als permanganate spraying, handbrush en lasertechniek. Ook Bestseller (o.a. verantwoordelijk voor Jack&Jones en Vero Moda) geeft aan de omstreden zandstraaltechniek niet (meer) toe te passen. Net als jeansmerk Diesel, dat deze week het bericht publiceerde dat het bedrijf afscheid zal nemen van het zandstralen.

Schone Kleren Kampagne
Eind vorig jaar kondigen H&M, Levi’s en C&A al aan dat zandstralen wat hen betreft voortaan taboe is. De Nederlandse merken CoolCat, Kuyichi en Scotch & Soda hebben aan de Schone Kleren Campagne laten weten dat ook zij geen gebruik maken of zullen maken van deze techniek. G-Star maakte in december 2010 bekend te stoppen.

Gevaar voor werknemers
Het onder hoge druk spuiten van zand op de broeken gebeurt vaak zonder goede bescherming, te lang achter elkaar en in slecht geventileerde ruimtes. Hierdoor ontstaat een vorm van silicose die zich zeer snel ontwikkelt. Omdat de controle op kledingproductie over het algemeen slecht is en afdoende bescherming niet kan worden gegarandeerd, hebben de merken besloten helemaal van deze techniek af te zien.

De merken Replay en Dolce&Gabbana gebruiken de techniek volgens de Schone Kleren Campagne nog wel.