TOP

Zalando wordt marktplaats voor derden

Zalando stelt de eigen webshop nog dit jaar open voor andere webverkopers. De Duitse online mode- en schoenenretailer vraagt derde partijen 20 procent provisie voor de verkoop van kleding en schoenen via zijn marktplaats. Dat blijkt uit een presentatie over Zalando's partnerprogramma, zo meldt de website Twinkle.

Zalando voert op dit moment gesprekken met Duitse partijen die willen deelnemen aan het partnerprogramma. In november zouden de producten van de eerste partners al op Zalando.de te koop moeten worden aangeboden. Artikelen kunnen tegelijkertijd ook in de Oostenrijkse webwinkel van Zalando worden aangeboden. De andere landen waar Zalando actief is: Nederland, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Zwitserland, zullen later volgen.

‘Emotionele merkwerelden’
Het Duitse bedrijf stelt wel de nodige voorwaarden: alleen verkopers die veel waarde hechten aan productpresentatie, die samen met Zalando ’emotionele merkwerelden’ kunnen scheppen en die logistieke topprestaties leveren, zijn welkom. De plaatsing binnen de marktplaats van Zalando wordt bepaald door het aanbod en de operationele capaciteit van de partners. Zalando zegt niet met hen op prijs te willen concurreren.

USP’s
Daarnaast moeten derde partijen gratis verzending en honderd dagen retourgarantie bieden op Zalando.de, unique selling points (USP’s) waar de webwinkel groot mee is geworden. De verkooppartners kunnen zelf bepalen welke producten ze wel en niet via de Zalando-marktplaats willen verkopen.

Behalve de logistiek neemt Zalando de verkooppartners bijna alle andere zaken uit handen, waaronder de betaling en de klantenservice.

Met de webshop voor derde partijen volgt Zalando het voorbeeld van Zappos-eigenaar Amazon en Bol.com. Overstock.com, een van Amerika’s grootste webverkopers, trok in juli 2011 juist de stekker uit zijn marktplaats.

Nederland
Het Duitse online schoenenretailer Zalando startte in 2008. Sinds oktober 2012 is het bedrijf ook in Nederland actief. Door middel van agressieve marketingcampagnes wist Zalando hier snel een prominente plaats op de markt te veroveren. half september verschijnt het eerste Zalando Magazine voor Nederlandse consumenten.