TOP

Zalando verdubbelt omzet: 1,15 miljard euro

Zalando heeft de netto omzet in 2012 verdubbeld naar 1,15 miljard euro, in 2011 bedroeg de netto omzet 510 miljoen euro. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van het Duitse bedrijf.

In het kerngebied DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van de totale verkoop, bereikte Zalando een break-even op EBIT-niveau terwijl de groei van het bedrijf doorzette.  Daarnaast investeerde de online retailer het afgelopen jaar in het uitbreiden naar nieuwe markten, verbreding van het assortiment en het verder ontwikkelen van eigen logistiek en IT.

Naar eigen zeggen is Zalando Europa’s grootste online retailer voor schoenen en mode en het eerste bedrijf in Europa dat binnen vier jaar na oprichting meer dan een miljard aan netto omzet maakt.

Trots
Robert Gentz, oprichter en managing director van Zalando: “We zijn erg trots op de prestaties die we hebben neergezet als team. Deze ontwikkeling bevestigt ons business model en het vertrouwen van onze investeerders. Zalando is een typisch voorbeeld van een Europese succes story.”

Zalando’s netto omzet steeg in in 2012 met 125 procent ten opzichte van 2011. Deze toename kan worden toegewezen aan de stijgende vraag in alle bestaande markten, maar ook aan de uitbreiding naar zeven nieuwe markten in 2012, waarmee de online retailer nu in totaal veertien markten bedient.

“Met de lancering van onze webshops in verschillende nieuwe markten hebben we nu een breed bereik. Dit bereik vormt de basis voor Zalando’s groei de komende jaren,” aldus Robert Gentz.

Strategie 
Tegelijkertijd investeerde Zalando in de verschillende internationale markten om haar leidende positie in Europa verder te versterken. Dit resulteerde in een algemeen verbeterde EBIT marge van minus 8 procent  in netto omzet (2011: minus 12%). “Opstartkosten worden altijd meegerekend en maken deel uit van onze strategie voor alle nieuwe markten. Het belangrijkste is dat we momenteel een positieve trend in margeontwikkeling zien in alle regio’s, omdat onze klanten trouw zijn en onze efficiëntie is verbeterd,” verklaart Rubin Ritter, managing director van Zalando. “Het feit dat we een break even bereiken in ons kerngebied in slechts vier jaar bewijst het succes van ons business model en dit heeft ons aangemoedigd om nog sneller te investeren in onze positie als internationaal marktleider.”

Expansie
Volgens de directie is Zalando financieel goed voorbereid op de toekomstige expansie. “In 2012 hebben we de equity ratio van Zalando vergroot tot meer dan 50 procent, tegenover 39 procent in 2011. We groeien weliswaar snel maar hebben dit altijd op laten wegen tegen een zeer behoudende balansrekening,” benadrukt Rubin Ritter. Zalando kreeg er in 2012 drie nieuwe aandeelhouders bij: DST Global, J.P. Morgan Asset Management en Quadrant Capital. De Zweedse investeerder AB Kinnevik vergrootte zijn aandeel en werd daarmee de grootste aandeelhouder van Zalando. Daarnaast is Zalando akkoord gegaan met een schuldfinanciering van 40,7 miljoen euro van de Commerzbank en de Sparkasse Mittelthüringen.

10 miljoen klanten 
In 2012 investeerde Zalando in zeven nieuwe markten, een duurzame bedrijfsstructuur en een grotere klanttevredenheid. Dit resulteerde in meer dan 10 miljoen klanten in heel Europa. Het assortiment  werd uitgebreid en bestaat  nu uit meer dan 150.000 verschillende stijlen uit de huidige collecties van ruim 1500 merken.

Service
“Het is ons doel om de grootste online shop voor kleding en schoenen te worden in elk van onze Europese markten. Om met dezelfde snelheid te kunnen blijven groeien, verbeteren we voortdurend ons aanbod aan de klanten door ons assortiment steeds verder uit te breiden naar een onvergelijkbare selectie aan schoenen, mode en sport. Ook hebben we onze in-house design labels uitgebreid en meer shops toegevoegd aan ons partnerprogramma waardoor er meer producten beter beschikbaar zijn,” zegt David Schneider, mede oprichter en managing director Zalando. “We blijven ons richten op het beste fashion-aanbod, een geavanceerde technologie achter de functionaliteit van onze webshop en een eigen logistieke infrastructuur die ervoor zorgt dat we snel kunnen leveren. We willen niet alleen snel groeien maar ook groeien in de service die we bieden aan onze klanten.”

Logistiek 
Om het gemak voor de klanten te vergroten is er geïnvesteerd in de bouw van een eigen logistieke infrastructuur, wat resulteerde in de opening van een van Europa’s grootste logistieke centra in Erfurt. Hetzelfde principe werd toegepast op IT-gebied IT, het technologische teams bestaat uit meer dan 300 IT specialisten.