TOP

Zalando opent nieuwe winkels, outletformule H&M naar Nederland en ontwerper ‘vaginabroek’ krijgt expositie


Zalando opent een nieuwe outlet in Stuttgart en heeft nog meer winkels op de planning. Verder: de VVD vindt dat Nederlandse retailers beschermd moeten worden tegen ‘oneerlijke’ concurrentie uit China, H&M’s outletconcept Afound komt naar Nederland en Duran Lantink (van de vaginabroek) krijgt een expositie in het Centraal Museum. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 28 juni.

Zalando opent nieuwe outlets in Duitsland

Zalando heeft op 27 juni een outlet in Stuttgart geopend, de zevende winkel voor de online gigant. Dat maakt het bedrijf bekend inmeen persbericht. Daarnaast staan er voor 2021 winkels in München en Nürnberg op de planning. Zalando kondigde eerder al aan ook vestigingen in Hannover, Konstanz, Mannheim en Ulm te openen. Daarmee komt het totale aantal winkels op 13. “Door onze snelle groei neemt ook de vraag naar outlets toe”, zegt Dorothee Schönfeld, directeur van Zalando Outlets.

De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 1200 vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen. Klanten kunnen er terecht voor een assortiment van ongeveer 15.000 producten van 500 merken, met kortingen tot 70 procent. Het gaat om overschotten van eerdere seizoenen en items die nog maar in enkele maten beschikbaar zijn of kleine defecten hebben.

Expo: Duran Lantink in het Centraal Museum Utrecht

Modeontwerper Duran Lantink neemt de bovenste verdieping van het Centraal Museum in Utrecht over met de expositie ‘Duran Lantink: Old Stock’. Dat meldt het Stadsblad Utrecht. De Nederlandse designer is bij het grote publiek bekend als ontwerper van de ‘vaginabroek’, die door popster Janelle Monáe gedragen werd in haar videoclip Pynk. Lantink opereert op het snijvlak tussen kunst en mode. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in zijn werk. Voor zijn collecties maakt hij gebruik van restanten uit de mode-industrie, overgebleven materialen en onverkochte kledingstukken. Voor het Centraal Museum maakte hij een aantal nieuwe items van afgestoten kledingstukken uit de modecollectie. Info & tickets: www.centraalmuseum.nl Te zien: van 13 juli tot en met 27 oktober 2019.

Outletformule Afound (H&M) komt naar Nederland

H&M komt met een nieuw concept, discountketen Afound. De formule is al succesvol getest in thuismarkt Zweden en wordt dit najaar in Nederland gelanceerd, de eerste buitenlandse markt. De stap is onderdeel van een langetermijnstrategie met als doel het concept verder op te schalen in Europa, schrijft Twinkle. Afound komt in eerste instantie alleen naar Nederland met een online platform. Het is nog niet bekend of het modebedrijf ook fysieke winkels gaat openen.

VVD: ‘Nederlandse retail beschermen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie uit China’

Nederlandse ondernemers moeten door de overheid beschermd worden tegen oneerlijke concurrentie van Chinese webwinkels, stelt de VVD. “Het lijkt er sterk op dat we daar nu in falen, omdat er massaal pakketjes uit China verstuurd worden onder de kostprijs”, zegt VVD-Kamerlid Arne Weverling tegen het AD. “Onze ondernemers kunnen daar nooit tegenop concurreren.”

Consumenten bestellen ieder jaar meer bij Chinese webshops. Dit jaar gaat het naar schatting om zo’n 27 miljoen pakketten. Vooral onlinegigant Alibaba is razend populair in ons land. China kan zijn producten volgens de VVD goedkoper aanbieden omdat het zich profileert als ontwikkelingsland. Daarnaast vermoedt de partij dat PostNL speciale afspraken met China heeft, waardoor de prijzen nog verder worden gedrukt.

Foto: Zalando