TOP

Zalando breidt uit in Oost-Europa, Twitter test shopmodules en Amazon tweede online speler in Nederland

Zalando is nu ook actief in Estland, Kroatië en Letland, na Bol.com is Amazon de grootste e-commercespeler in Nederland en Twitter-CEO koopt betaaldienst Afterpay. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 2 augustus.

Amazon tweede webwinkel in Nederland

Uit de meest recente kwartaalcijfers van e-commercegigant Amazone bleek dat de omzet in het tweede kwartaal, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, met bijna 30 procent is gestegen: de teller staat op 113 miljard. Dit meldt de NOS. Amazon staat volgens de nieuwszender gelijk aan Wehkamp en Coolblue, bovenaan staat Bol.com. De omzet van Nederland deelt het bedrijf niet, het onderscheidt alleen de Noord-Amerikaanse en ‘internationale’-markten. Thuiswinkel.org maakt zich geen zorgen om de concurrentie. Volgens hen “is de e-commercetaart ontzettend groot, Amazon kan heel goed naast Nederlandse spelers bestaan”.

Afterpay voor 29 miljard dollar verkocht

Betaaldienst Afterpay is voor 29 miljard dollar, zo’n 24,4 miljard euro, verkocht aan Twitter-CEO Jack Dorsey. Dat meldt One More Thing maandag. Dorsey kocht Afterpay met zijn bedrijf Square, dat ook een betaaldienst is. Het gaat hier om een deal waarbij alleen de aandelen gemoeid zijn. Per aandeel betaalt Square 247,26 dollar. De transactie is waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2022 helemaal afgerond.Dorsey zegt over de deal dat beide betaalplatformen een “gedeeld doel delen”. Beide platformen moeten het financiële systeem “eerlijk, toegankelijk en inclusief maken”. De combinatie van beide platformen moet voor een gigant zorgen op de betaalmarkt.Tijdens de coronacrisis, is de markt voor “koop nu, betaal later” vooral onder jongeren enorm toegenomen.

Zalando naar Estland, Kroatië en Letland

Nadat het platform dit jaar al voet aan de grond zette in Litouwen, Slovakije en Slovenië, zijn nu Estland, Kroatië en Letland aan de beurt. Dit meldt Retaildetail. “We zijn verheugd om het Zalando-universum open te stellen voor klanten in Kroatië, Estland en Letland, en hen geliefde en gewenste merken aan te bieden in combinatie met Zalando’s klantenervaring”, vertelt Sarah Guerrier, verantwoordelijke voor Centraal- en Oost-Europese markt binnen Zalando. Tegelijkertijd breidt het bedrijf zijn partnerprogramma uit naar alle zes recent gelanceerde markten. Bestaande merkpartners krijgen zo toegang tot meer dan 17,5 miljoen potentiële nieuwe klanten. Bovendien kunnen ook nieuwe lokale retailers zich aanmelden voor het programma en hun producten via het platform in heel Europa online verkopen. Zalando heeft eerder aangegeven volgend jaar te willen uitbreiden naar Hongarije en Roemenië.

Twitter test shopmodules

Twitter is momenteel bezig om shopmodules in gebruikersprofielen te testen. Het is één van de eerste stappen van het platform om zich meer op shopping te richten, aldus Twinkle Magazine. Eerder dit jaar kondigde Twitter al aan met enkele testen te komen. Eén daarvan was een Twitter-card, waarmee gebruikers tweets kunnen plaatsen met daarin links naar productpagina’s. Nu gaat het platform nog een stapje verder. Twitter voegt in deze proef shopmodules toe aan profielpagina’s. De module lijkt qua vorm erg op de shopping ads op Google. Volgens Twitter kunnen gebruikers in de shopmodule door een select aantal producten scrollen. Als ze besluiten om op een product te klikken, vinden ze meer info en worden ze doorgeleid naar de desbetreffende productpagina. Dat gebeurt in een in-app browser, ze verlaten Twitter zelf dus niet. Momenteel worden de modules op kleine schaal in de Verenigde Staten getest, wanneer en of ze in Nederland worden doorgevoerd is nog niet duidelijk.

Credit: Zalando