TOP

Witteveen vraagt uitstel van betaling aan, My Jewellery en Loavies openen winkels

Het bestuur van Witteveen heeft uitstel van betaling aangevraagd nadat eerder grootaandeelhouder Victory & Dreams failliet ging. Uit een proefschrift blijkt dat duurzame ontwerpprocessen niet leiden tot minder kledingproductie. En Sissy-Boy opent de eerste winkel onder de nieuwe eigenaar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 26 november 2019.

Witteveen vraagt uitstel van betaling aan

Het bestuur van vrouwenmodewinkelketen Witteveen heeft vanochtend uitstel van betaling aangevraagd. Witteveen heeft op dit moment dertig winkels en telt 170 medewerkers. Uitstel van betaling is noodzakelijk nu het bestuur van Witteveen geen overeenkomst kon sluiten met de curator van grootaandeelhouder Victory & Dreams Holding, dat sinds 26 september in faillissement is.

De curatoren van Victory & Dreams Holding en het bestuur van dochteronderneming Witteveen verschillen van mening over de wederzijdse vorderingen. Ondanks meerdere verzoeken van Witteveen om de hoogte van deze vorderingen te laten bepalen door een onafhankelijke accountant, hebben de curatoren dit tot op heden geweigerd. Hierdoor is Witteveen maandenlang niet in staat geweest op een normale wijze haar winkels te exploiteren en heeft zij grote verliezen geleden. Omdat er geen uitzicht is op een snelle oplossing van het conflict, zag het bestuur van Witteveen geen andere uitweg dan surseance van betaling aanvragen. Het bestuur hoopt dat het samen met de nog te benoemen bewindvoerder een oplossing kan vinden om uit de impasse te komen, zodat de winkels van Witteveen en de werkgelegenheid worden behouden.

Duurzame ontwerpstrategieën hebben nauwelijks effect

Irene Maldini, onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft kritisch gekeken naar initiatieven die een mogelijke oplossing kunnen vormen voor de overproductie van kleding. Een van haar conclusies is dat het ontwerpen van kledingstukken die op een persoon zijn afgestemd of die langer meegaan, níet het gewenste gevolg heeft. Maldini promoveert vandaag op dit onderwerp aan de VU Amsterdam met de verdediging van haar proefschrift ‘ Can confront consumerism? A critical study of clothing volumes, personalisation, and the wardrobe.’

Onderzoekers en voorvechters van duurzame mode ontwikkelden verschillende strategieën om de kledingproductie in te dammen, waaronder het aanpassen van het ontwerp van de kledingstukken. Volgens Maldini;s onderzoek heeft dit níet het gewenste gevolg. De kledingproductie wordt er niet minder van, omdat het aanschaffen van kleding anders wordt ervaren dan de aanschaf van producten als meubels of huishoudelijke apparatuur. “Als je een bijzondere bank in je woonkamer hebt, koop je niet snel een nieuwe. In dat geval leidt duurzaamheid tot een vermindering van de vraag naar nieuwe producten. Maar in de kledingkastonderzoeken die ik voor mijn onderzoek heb uitgevoerd, heb ik gemerkt dat dit niet het geval is bij kleding. Het aanschaffen en behouden van een speciale jurk, belet de consument niet om er nog een te kopen. We hebben erg veel kledingstukken en we kopen amper nieuwe kleding op basis van vervanging. Dat is een groot verschil met andere productcategorieën.”

My Jewellery komt naar Enschede

Op zaterdag 7 december opent My Jewellery de dertiende winkel in Enschede. In acht jaar tijd is het kleding- en accessoiresmerk merk razendsnel gegroeid. De laatste winkel is op 2 november geopend in Tilburg. “Een boutique in Enschede maakt het cirkeltje zo goed als rond in Nederland, zo zijn we in iedere regio vertegenwoordigt”, aldus oprichter Sharon Hilgers. Het pand bevindt zich in de populairste winkelstraat van Enschede, de Langestraat. “Via social media is er altijd veel vraag geweest naar een boutique in Enschede. Dit maakt de verwachtingen voor de opening in Enschede nog hoger.” De My Jewellery boutique in Enschede wordt een grote winkel van ruim 120 vierkante meter. Met nieuwe details, zoals een gouden messing muur waarin het logo gegrafeerd wordt en twee losse toonbanken in plaats van een lange toonbank. Verder is de winkel aangekleed met neonletters, gouden elementen en een houten visgraat vloer.

Loavies opent pop-up store in Utrecht

Het vrouwenmodemerk Loavies opende onlangs de deuren van de allereerste Nederlandse pop-up store in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Hier draait alles om de nieuwe party collectie. De winkel is tot en met dinsdag 31 december open. In de pop-store wil Loavies de offline inspireren en kennis laten maken. Zeven weken lang wordt de studio 54 vibe van het iconische feest doorgetrokken in de pop-up en zijn discoballen en instagrammable spots het decor van de nieuwe party collectie. Loavies brengt fast fashion voor een jonge doelgroep waarbij social media belangrijk is. De #girlsgoneloavies community bestaat inmiddels uit meer dan 575.000 volgers op Instagram en ligt ten grondslag aan het succes van de webshop. Behalve in de eigen webshop is de collectie ook te koop bij meer dan 250 retailers.

Josje Huisman ontwerpt tassencollectie voor Laauw

Zangeres Josje Huisman, die bekend werd door K3, heeft voor het Nederlandse tassenmerk Laauw een biologische tassencollectie ontworpen. Als kersverse moeder miste ze een tas waarin kwaliteit, design en gemak verenigd waren. Toen ze door het Nederlandse tassenmerk benaderd werd, was er dan ook direct een match. De collectie bestaat uit drie tassen in verschillende kleuren: De Mia, de Leva en de Luna. De Mia is een praktische luiertas, die als rugzak kan worden gedragen, met allerlei handige extra’s zoals een wetbag, een kinderwagen-clip, een thermisch flessencompartiment en een verschoningsonderlegger. De Leva en de Luna zijn twee ronde, overzichtelijke all-season tassen die draagbaar zijn als schoudertas én rugzak. De Mia wordt gemaakt van biologisch waxed canvas en komt in twee kleuren. De twee ronde tassen bestaan uit ecologisch leder met het BSCI-keurmerk en komen in vier kleuren.