TOP

Wintersporttrends spotten tijdens SBC Winterpreview

In het Brandboxx SBC in Leusden vond afgelopen maandag de kick-off plaats van het nieuwe inkoopseizoen van de herfst- en wintercollecties 2010. Ruim 700 retailers werden 'koninklijk' verwelkomd in het inkoopcentrum dat voor de Winter Experience 2010 in een winterse ambiance omgetoverd was.

Een goede sfeer en vol programma zorgden ervoor dat retailers van heinde en ver (zelfs de Belgische pers was vertegenwoordigd) in een dag op de hoogte zijn gebracht van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de sport(mode)branche. Ook konden zij de onlangs geopende showrooms bewonderen, orders plaatsen, kennismaken met de nominaties van de Op Pad Outdoor Awards en hun stem uitbrengen op de Sportwinkel van het jaar 2010 verkiezing.

Popkleuren

“Super!” en “Prachtig.” waren de spontane reacties vanuit het publiek tijdens de eerste modeshow van de dag. Ook al zien we dat de meeste wintersporttrends van de afgelopen jaren samensmelten in de herfst- wintercollecties van 2010, het totaalbeeld dat het publiek in drie dynamische modeshows voorgeschoteld kreeg was inderdaad super. Popkleuren als rood, geel, groen en blauw combineren veel merken als Helly Hansen, Tyrolia en Luhta met sneeuwwit. Ook de klassieke combinatie van zwart met wit passeerde de revue. Het merk Columbia liet zien dat een popkleur blauw met antraciet een vernieuwende versie is van de gouden oude. En all-over prints zorgde voor afwisseling bij merken als Roxy, Salomon en O’Neill. Hun printdilicious pakken worden zeker showstoppers op de piste. Scandinavische invloeden kwamen veelvuldig terug in de vorm van klassieke gebreide mutsen en winterse patronen. Het gepimpte merk Windfjord liet zien hoe Noorse truien voor een sportief modebeeld zorgen mits gedragen met een nauwaansluitende spijkerbroek en laarzen.

 

Functioneel en modisch

De wintersportkleding van 2010 is multifunctioneel en fashion wordt nog belangrijker op de piste. Zo kunnen consumenten door het combineren van verschillende kledinglagen over elkaar heen na het skiën zo de stad in gaan. Innovatie in technische materiaal keuze (het combineren van bijvoorbeeld stretch en non-stretch) en afwerking danken we aan de vele merken die samenwerken met professionele boarders en skiërs. Soepele en stevige stoffen zijn het resultaat. Het Omniheat van Columbia is een ware revolutie op de wintersportkledingmarkt. Dit materiaal zorgt voor een rendabel gebruik en behoud van de lichaamswarmte en laat indien nodig ook overtollige warmte door. Veiligheid van de drager staat voorop bij het ontwerpen van de wintersportkleding. De meeste merken zorgen dan ook voor reflectoren op de kleding en het integreren van beschermende materialen op de schouders, ellebogen en knieën. Functioneel en modisch dat is de herfst-wintercollectie van 2010.

 

Sportcult winkelverkiezing

Vier jaar geleden organiseerde sportvakblad Sportcult de verkiezing tot sportwinkel van het jaar. Het was toentertijd een bloedstollende strijd tussen De Skihut en Sportsworld, maar Bart en Marja Dirven van The World of Walking in Made sleepten uiteindelijk de felbegeerde prijs in de wacht -een mooie bokaal, een handig prijzenpakket en natuurlijk eeuwige roem. Vanwege het succes van toen heeft Sportcult besloten om de verkiezing anno 2010 opnieuw te organiseren. Welke winkel is de allerbeste sportzaak van Nederland? Om daar achter te komen kan iedereen het hele jaar zijn stem uit brengen via de website van Sportcult. De zes winkels met de meeste stemmen verdienen een winkelreportage in Sportcult. De eerste genomineerde winkel is Down Town uit Den Bosch. Sportcult selecteert de drie winkels met de beste papieren. Een vakkundige jury bezoekt deze winkels aan het eind van het jaar en beoordeelt ze op verschillende criteria. Tijdens de Winter Preview kon er al flink gestemd worden en is de verkiezing officieel van start gegaan. Volgend jaar zal er op precies dezelfde plek in het Brandboxx SBC de sportwinkel van het jaar 2010 bekend worden gemaakt.