TOP

Winstdaling en omzetgroei voor Scotch & Soda

Scotch & Soda heeft in het boekjaar 2016-2017 een verlies van 5,4 miljoen euro geïncasseerd. Daar staat een lichte omzetgroei, een beter bedrijfsresultaat en menig hoogtepunt voor het Nederlandse merk tegenover.

Scotch & Soda, eigendom van investeerder Sun Capital, was in 2015-2016 nog goed voor een winst van 1,1 miljoen euro. In het boekjaar 2016-2017 vallen de resultaten lager uit: het modeconcern maakt in het nieuwe jaarverslag melding van een nettoverlies van 5,4 miljoen euro. De daling is een gevolg van eenmalige kosten als procesverbeteringen, herstructureringskosten en aandeelhoudersvergoedingen, dat bij elkaar goed was voor 14,9 miljoen euro. 

Hoogtepunten

Desondanks is Scotch & Soda opvallend positief over het afgelopen boekjaar en spreekt het van ‘een jaar vol hoogtepunten’. De onderneming heeft met de eenmalige lasten geïnvesteerd in de versnelling van de winstgevende groeistrategie. Het onderliggende bedrijfsresultaat (adjusted EBITDA) is door nieuwe winkels, hogere marketinginvesteringen en operationele verbeteringen gestegen met 12 procent naar 50,9 miljoen euro. Verder is de omzet met 3 procent gegroeid naar ‘een nieuw all-time niveau’ van 335,6 miljoen euro, tegenover 325,9 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf promootte zichzelf dit voorjaar door grootse campagnes in Nederland en Duitsland en door deelname aan de New York Fashion Week.

Winkels

Er zijn in 2016 en 2017 negentien eigen winkels geopend in onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten, naast 23 nieuwe franchisevestigingen, waarbij de eerste stappen in India werden gezet. Deze expansie naar 101 brandstores resulteert in een plus in de retailomzet (22,1 procent) naar 90,7 miljoen euro. Ook qua e-commerce – de onderneming heeft in veertien landen webshops – is een opgaande lijn zichtbaar en noteert het een winst van 7,3 procent naar 41,1 miljoen euro. Met dank aan meer digitale en online marketing.

Wholesale

De wholesaletak van Scotch & Soda stond ook deze periode onder druk, maar iets minder dan voorgaande jaren. De groothandelsactiviteiten zijn goed voor een jaaromzet van 203,7 miljoen euro, tegenover een eerdere omzet van 213,3. Het bedrijf ziet voor de komende tijd veel in een nauwere samenwerking met grotere warenhuizen en online spelers om de doorverkoop en marges te verbeteren. Om deze strategie vorm te geven zijn key accountmanagers aangenomen en is er geïnvesteerd in technologie om verkoop en voorraad beter te beheersen. Daarnaast ligt de focus op het verbeteren van de assortimentsplanning en de verkoop van seizoensproducten, ondersteund door marketingactiviteiten in de winkels en online.