TOP

Winkelstraten minder druk, leegstand ook in België gedaald en nieuwe naam voor Juffrouw Jansen

Het bezoek aan de Nederlandse winkelstraten is na de zomer fors afgenomen. Verder: Juffrouw Jansen Amsterdam krijgt een nieuwe naam, net als in Nederland is ook de winkelleegstand in België gedaald en kindermodemerk Vingino lanceert een collectie met misschien wel de bekendste voetballer ter wereld. Dit is het nieuwsoverzicht van dinsdag 17 januari.

Foto: Juffrouw Jansen Amsterdam

‘Bezoek winkelstraten na de zomer structureel afgenomen’

De winkelstraten waren in 2022 10 procent drukker dan in 2021, blijkt uit cijfers van Bureau RMC. Op het eerste oog een mooie plus, maar het retailonderzoeksbureau tekent hierbij aan dat deze groei volledig wordt veroorzaakt doordat de winkels in 2021 vier maanden dicht waren en in 2022 ‘slechts’ drie weken. Gerekend vanaf 1 mei 2022 is juist een daling in passanten te zien van 5 procent.

In de grootste steden, die de hardste klappen kregen door de pandemie, is het herstel logischerwijs het grootst. Amsterdam (+22%), Den Haag (+21%) en Utrecht (+23%) ontvingen in 2022 flink meer bezoekers dan een jaar eerder. Rotterdam zag het aantal passanten daarentegen met 12 procent teruglopen. Kijkend naar de verschillende soorten winkelgebieden, presteerden woonboulevards (die het tijdens de pandemie goed deden) met een bezoekersdaling van 10 procent weer minder dan binnensteden en shoppingcentra.

Juli was in 2022 de drukste winkelmaand, gevolgd door augustus. In de maanden daarna neemt de loop in de winkelstraten met meer dan 20 procent af, volgens Bureau RMC ‘ongetwijfeld vanwege de negatieve optelsom van hoge inflatie, extreme energieprijzen en de oorlog in Oekraïne die de wereld in zijn ban houdt’.

Naamswijziging voor Juffrouw Jansen Amsterdam

Juffrouw Jansen Amsterdam gaat komend najaar verder als Jansen Amsterdam (met ‘Jansen’ in hoofdletters, red.). Een korte en krachtige merknaam die beter bij het imago en de (internationale) ontwikkelingen past, stellen eigenaren Barbara de Bruijn en Peter van ’t Veen in een aankondiging. De kernwaarden en identiteit van het modemerk veranderen niet. De Bruijn: “Achter de schermen hebben we langzaam en consequent naar dit moment toegewerkt. Maar natuurlijk zijn we nog steeds dezelfde Jansen.”

Het vrouwenmodemerk is de originele naam volgens De Bruijn ontgroeid. “De afgelopen jaren zijn onze collecties steeds volwaardiger en completer geworden en de banden met onze verkooppunten intenser. We hebben inmiddels een volwaardige e-commerce- en marketingafdeling en zijn nieuwe en verbeterde samenwerkingen aangegaan. Je zou kunnen zeggen dat we volwassen zijn geworden. ‘Juffrouw’ dekt de lading niet meer, Jansen Amsterdam past beter bij wie we nu zijn.”

Winkelleegstand ook in België gedaald

Net als in Nederland is de winkelleegstand in België in 2022 afgenomen, meldt onderzoeksbureau Locatus. Het aandeel leegstaande panden daalde het afgelopen jaar met 0,3 procent (848 panden) naar 11,3 procent (22.557 panden). Minder dan het Verenigd Koninkrijk (14,1%), maar nog wel meer dan buurlanden Luxemburg (9,2%) en Nederland (6%). Het aandeel leegstaande winkelmeters bleef met 9,2 procent ofwel 2,7 miljoen vierkante meter gelijk.

De vijftien voorgaande jaren steeg de leegstand in België sterk. Belangrijkste reden is volgens directeur onderzoek Gertjan Slob de opkomst van online shoppen. “Dat dit effect heeft op de levensvatbaarheid van fysieke winkels, is evident.” Desondanks groeide het aantal winkelmeters in dezelfde periode met 19 procent. Pas vanaf 2020 neemt dit cijfer licht af, volgens Slob een mogelijke verklaring voor de afname van leegstaande winkelpanden in de jaren erna.

Vingino lanceert kledinglijn met Messi

Vingino slaat de handen ineen met de licentiehouder van misschien wel de bekendste voetballer ter wereld: Lionel Messi. Onder zijn naam brengt het kindermodemerk een lijn met T-shirts, polo’s, hoodies, trainingsbroeken, shorts en ondergoed uit. Dat meldt het Nederlandse bedrijf in een persbericht. Maleisië is het eerste land waar de collectie is gelanceerd (foto). De Vingino x Messi-lijn is hier exclusief verkrijgbaar bij sportketen Al-Ikhsan Sports. Op 3 maart volgt lancering in de Benelux en Duitsland.

De launch van de Vingino x Messi-collectie in Maleisië. Foto: Vingino