TOP

Winkels zetten meer om in april

De detailhandel heeft in april 2015 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, meldt het CBS. Voor de vijfde maand op rij stegen de verkopen, in april met 2,6 procent. De prijzen daalden minder sterk.

Bij zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels stegen de omzet en de verkopen, meldt het CBS. De hogere groei is mede veroorzaakt door de gunstige samenstelling van de koopdagen, zegt het statistiekbureau.

De afgelopen maand april had namelijk een dinsdag minder en een donderdag meer dan in 2014 en op een donderdag wordt in de detailhandel doorgaans meer omzet behaald dan op een dinsdag. Na correctie voor dit positieve koopdageffect komt de omzet in april ongeveer net  zo hoog uit als een jaar eerder. De verkopen groeiden nog wel met ruim één procent.

Grote verschillen

De winkels in non-foodartikelen hadden een omzetgroei van bijna 2 procent, waarbij grote verschillen zijn in de onderliggende branches. De verkopen stegen met ruim 3 procent bij dalende prijzen.

De onderliggende branches vertoonden ongeveer een gelijk beeld als in maart. Zo konden winkels in woninginrichting en drogisterijen hogere omzetten noteren. Bij de textielsupermarkten en de winkels in consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen en de doe-het-zelfartikelen liep de omzet, evenals net als vorige maand, terug.

Beïnvloeding door weer

Alleen bij de winkels in bovenkleding nam de omzet met 2 procent toe. Dat terwijl in maart de omzet nog met ruim 5 procent afnam. Volgens het CBS kan de omzetgroei van kledingwinkels van maand tot maand variëren, omdat consumenten hun koopgedrag laten beïnvloeden door onder meer het weer.

De online omzet nam in april met 16,2 procent toe.  De online omzetontwikkeling van de multi-channelers was deze maand ongeveer gelijk aan die van de pure internetverkopers.