TOP

Winkels schoenenlabel Noë failliet, modefotograaf Lindbergh overleden en Ariana Grande klaagt modeketen Forever 21 aan


Het Nederlandse schoenenmerk is Noë op de fles, modefotograaf Lindbergh is overleden en Ariana Grande sleept modeketen Forever 21 voor de rechter. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 september.

Modefotograaf Peter Lindbergh overleden

De Duitse modefotograaf Peter Lindbergh is dinsdag overleden, meldt de Standaard. Hij is 74 jaar geworden. Zijn dood komt onverwacht, want Lindbergh fotografeerde onlangs nog beroemdheden voor de Britse Vogue, zoals Greta Thunberg, Jane Fonda, Salma Hayek en Jacinda Ardern. De familie heeft het overlijden bekend gemaakt op Instagram (zie foto hieronder, red.). Er is niet bekend gemaakt waaraan Lindbergh is overleden.

Lindbergh werd geboren Polen. Hij heeft veel topmodellen voor zijn lens gehad. Hij was een van de eersten die Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista en Christy Turlington op de gevoelige plaat vastlegde. Naar eigen zeggen was het Anna Wintour die zijn carrière als modefotograaf op de rails zette. Lindbergh fotografeerde meestal in zwart-wit en toonde zich ook een fervent tegenstander van Photoshop, en liet magazines zelfs een contract tekenen dat ze zijn foto’s niet met Photoshop zouden bewerken.

De Kunsthal in Rotterdam wijdde in 2016/2017 nog een expositie aan Lindberghs werk.

RIP Peter Lindbergh

Winkels van schoenenmerk Noë op de fles

De retailtak van Noë is begin deze week failliet verklaard door de rechtbank in Breda, zo bevestigt curator Pieter de Koning aan vakblad Schoenvisie. Alle zes de winkels en het hoofdkantoor in Waalwijk vallen onder het faillissement. De wholesaletak is (voorlopig) ongedeerd, gezien die onder een andere, Belgische bv valt. Noë Retail is verbonden aan het productiebedrijf Heerkens Productions, dat twee weken geleden op de fles ging.

“Er moet nog blijken wat er precies is misgegaan, dat gaan we de komende tijd onderzoeken”, vertelt De Koning. “De totale branche heeft het moeilijk, dat is algemeen bekend. Een specifieke reden voor dit faillissement is echter nog niet onderzocht.” De curator zet in op een doorstart.

Ariana Grande sleept modeketen Forever 21 voor de rechter

Zangeres Ariana Grande sleept Forever 21 voor de rechter, omdat de modeketen in de nieuwe campagne de naam en een look-a-like van de zangeres gebruikt. Misleidend, stelt de superster, omdat zij er niet bij betrokken is. Dat schrijft onder meer Het Laatste Nieuws.

De modeketen benaderde Grande vorig jaar voor een samenwerking, maar de zangeres vond het bod te laag. Nu zou Forever 21 het dus hebben geregeld door een dame in te huren die exact op Grande lijkt. In het reclamespotje is bovendien Grandes hit ‘7 Rings’ te horen en zijn er beelden uit haar videoclips en albumhoesje nagemaakt. Grande eist een schadevergoeding van 10 miljoen dollar voor het zonder toestemming gebruiken van haar naam om producten te promoten. Forever 21 heeft nog niet gereageerd.

Asics ontwerpt schoen voor KLM-personeel

Sportmerk Asics heeft een speciale hardloopschoen ontworpen voor de medewerkers van vliegtuigmaatschappij KLM. De Asics KLM100 is onderdeel van een bredere samenwerking tussen beide bedrijven met als doel KLM-personeel, maar ook klanten te enthousiasmeren voor hardlopen. Dat meldt Fashionunited. De speciale schoen is uitgevoerd in de kenmerkende blauwe, witte en oranje kleuren van KLM en is verkrijgbaar op de website van Asics voor een bedrag van 100 euro per paar.