TOP

Winkels Miss Etam en Steps dicht, ondernemers positiever over toekomst en Amazon vernietigt miljoenen nieuwe producten

Alle winkels van Miss Etam en Steps gaan op korte termijn dicht. Ondernemers zijn positiever over de toekomst dan een paar maanden geleden. En Amazon zou in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks miljoenen nieuwe producten vernietigen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 22 juni 2021.

Winkels Miss Etam en Steps gaan weer dicht

Alle winkels van Miss Etam en Steps gaan op korte termijn dicht en de toekomst van de twee ketens is onduidelijk. Dat heeft eigenaar Martijn Rozenboom aan Retailtrends laten weten. Rozenboom nam Miss Etam en Steps in september 2020 over na het faillissement van modegroep FNG, waarna het onrustig werd rond de ketens. Half februari werden de personeels-bv’s failliet verklaard en verloren bijna driehonderd medewerkers van de 46 winkels hun baan. Eind maart gingen 33 winkels van Miss Etam en 4 van Steps weer open om van de voorraden af te komen, waarvoor uitzendkrachten werden ingeschakeld. Momenteel zijn daarvan nog 22 winkels open, waarvan er eind deze maand 20 dichtgaan. De Miss Etam-filialen in Roosendaal en Almere gaan nog tot 31 juli door met de verkoop van de laatste artikelen. Volgens Rozenboom komt er later dit jaar een rebranding van Miss Etam, maar hij kan niet zeggen om hoeveel winkels het gaat en wanneer die weer opengaan.

Ondernemers positiever over toekomst

Ondernemers zijn positiever dan ze een paar maanden geleden waren. Zowel zzp’ers en mkb’ers zien de toekomst van hun ondernemingen zonniger in. Dat terwijl binnenkort de steunmaatregelen van de overheid vervallen. Dit schrijft BNR op basis van de bedrijvenmonitor door Ipsos in opdracht van Interpolis. De groep die van steunmaatregelen gebruikt maakt daalt van 16 naar 11 procent. Tegelijkertijd neemt de investeringsbereidheid toe (van 12 naar 20 procent). Dan gaat het met name om digitalisering en online klantbediening. De stemming is er wel een van fragiel optimisme. De arbeidsmarkt is nog steeds overspannen en de zorgen over personeel zijn toegenomen van 40 procent naar 60 procent. Een kwart van de bedrijven dat nog steunmaatregelen geniet denkt failliet te gaan, maar deze groep wordt substantieel kleiner. Van de hele groep ondernemers verwacht 23 procent een omzetdaling, vorige maand was dat nog 27 procent.

‘Webwinkel Amazon vernietigt miljoenen nieuwe producten’

Webwinkel Amazon vernietigt in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks miljoenen producten. Dat schrijft NOS na berichtgeving van de Britse commerciële zender ITV, die in het geheim onderzoek deed bij een distributiecentrum van het bedrijf in het Schotse Dunfermline. Daar zouden wekelijks meer dan 100.000 artikelen worden afgevoerd, van elektronische apparaten tot boeken en mondkapjes. De helft van de producten nieuw en ongebruikt, de andere helft is teruggestuurd door klanten maar nog in goede staat. De producten werden voor een groot deel naar recyclecentra gebracht, maar ITV zag ook dat vrachtwagens naar een vuilstort reden. Behalve op getuigenissen van een anonieme ex-medewerker baseert de zender zich op interne documenten van Amazon. Amazon heeft 24 distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk, dus mogelijk liggen de aantallen nog veel hoger. De praktijken zouden samenhangen met het bedrijfsmodel van de webwinkel, waarbij het langere tijd opslaan van producten voor verkopers op het platform duurder is dan vernietigen. Amazon ontkent dat producten naar de vuilstort verdwijnen. Premier Johnson wil onderzoek laten doen naar de kwestie.

Consumptie groeit 9% in april

In april 2021 hebben consumenten 9,4 procent meer besteed dan in april 2020, meldt het CBS. Dit is de grootste groei van de consumptie door huishoudens die het CBS na de Tweede Wereldoorlog heeft gemeten. Er werd 17,3 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in april 2020, vooral aan kleding, schoenen en personenauto’s. In maart kromp de consumptie nog met 0,4 procent. De omslag van krimp naar groei komt onder meer doordat de consumptie in april vorig jaar op een zeer laag niveau lag door de eerste lockdown. Daarnaast werden op 28 april de terrassen geopend en was het weer mogelijk om zonder afspraak te winkelen. In april 2021 besteedden consumenten nog wel 9,2 procent minder dan in april 2019.

Verder maakt het CBS bekend dat de stemming onder consumenten in juni 2021 minder negatief was dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -3, tegen -9 in mei 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verbeterde. Met -3 lag het consumentenvertrouwen in juni boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). De koopbereidheid kwam in juni uit op 3, tegen 1 in mei, en lag daarmee voor het eerst op een hoger niveau dan vlak voor de uitbraak van de coronacrisis.

Zalando en Sephora gaan samenwerken

Zalando en beautyretailer Sephora gaan samenwerken. Sephora treedt toe tot Zalando’s partnerprogramma en wordt de strategische partner van Zalando voor high-end beauty in alle Europese landen waar het partnership actief is. Het aanbod bestaat uit duizenden beautyproducten van meer dan 300 merken. Het partnership begint met de lancering in Duitsland in het vierde kwartaal van 2021 en wordt vanaf 2022 uitgebreid naar andere Europese landen. Sephora is actief in 35 landen en heeft 2.000 winkels wereldwijd, waaronder meer dan 1.000 in Europa. “Beauty vertegenwoordigt een enorme en fantastische groeikans voor ons, omdat de online beautymarkt in Europa nog grotendeels onontgonnen is”, zegt Zalando’s co-ceo David Schneider.

Hoofdfoto: Textilia