TOP

Winkels krijgen in 2011 ‘groene sterren’

Stichting Duurzame Winkelstraat en Het Klimaatverbond ontwikkelen een keurmerk voor winkels die goed zijn voor het milieu. De door de consument positief beoordeelde winkeliers kunnen in het tweede kwartaal van 2011 de eerste 'groene sterren' ontvangen.

Zet jouw winkel zich in voor een groen milieu en denkt de consument hier ook zo over? Dan kan de onderneming in 2011 ‘groene sterren’ verwachten. Stichting Duurzame Winkelstraat en Het Klimaatverbond ontwikkelen momenteel een keurmerk voor ‘groene’ winkels. De organisaties vinden het belangrijk dat het een keurmerk ‘voor en door consumenten’ wordt en daarom wordt er via gesprekken met consumentenorganisaties en marktonderzoeken gekeken wat de consument belangrijk vindt. Daarnaast gebeurt het bezoeken en beoordelen van de winkels ook door het kopende publiek zelf. 

Imago
Stichting Duurzame Winkelstraat en Het Klimaatverbond denken dat een groen imago de stenen winkels onderscheidt van de online webshops. Doordat het keurmerk wel toetsbaar en geloofwaardig moet blijven, slaat de stichting de handen ineen met brancheorganisaties en consumentenorganisaties.

Stichting Duurzame winkelstraat
Stichting Duurzame Winkelstraat zet zich in voor het verduurzamen van winkelgebieden in Nederland. Op 6 november ging in tien gemeenten de winkeldeurenactie: ‘houd de warmte binnen’ van start. Met deze actie worden winkeliers gevraagd met een goede energiezuinige entree warme binnen te houden. Inmiddels zijn er twintig gemeenten die zich bij dit initiatief hebben aangesloten. Meer informatie over de stichting vind je op de website.