TOP

Winkels Bretoniere Group ook failliet, Otto wil platform worden en online groei vlakt af

Na de groothandelstak heeft de rechtbank in Oost-Brabant nu ook het faillissement uitgesproken over de winkels van de Bretoniere Groep. Verder: Otto is bezig met een transformatie van dealer naar platform en Thuiswinkel.org heeft weer onderzoek gedaan naar de online bestedingen in 2018. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 maart 2019.

Winkels Bretoniere Group nu ook failliet verklaard

Na de groothandelstak heeft de rechtbank in Oost-Brabant nu ook het faillissement uitgesproken over de winkels van de Bretoniere Groep. Dat meldt onder meer vakblad Schoenvisie op de website. Onder de bv vallen de winkels in Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Groningen, Maastricht, Utrecht en een leeratelier. Curator Jan Stadig (Banning) zet in op een doorstart, zo vertelt hij aan Schoenvisie: “Het is nog te vroeg om aantallen te noemen, maar ik kan wel zeggen dat er gesprekken lopen met meer dan tien kandidaten.” Dit zijn deels partijen uit de schoenenbranche, deels partijen uit de modebranche en daarbuiten.

Vorige week bracht Quote al naar buiten dat Wholesale I was omgevallen, de bv die de groothandelsactiviteiten van het bedrijf omvat. Directeur Dennis Mok liet op zondag 10 maart in een verklaring weten dat ook het faillissement voor de overige bedrijfsonderdelen, waaronder de eigen winkels en webshop, was aangevraagd. Voor een deel van de bv’s loopt de aanvraag nog. Het gaat om Bretoniere Online BV en Bretoniere International BV, waaronder de activiteiten voor de Belgische en Duitse markt vallen. Bij het schoenenbedrijf werken ongeveer 120 mensen.

Zara biedt gepersonaliseerde jeans aan

In drie winkels gaat Zara gepersonaliseerde denimproducten aanbieden. Eén van die winkels is die aan de Kalverstraat in Amsterdam, zo schrijft Retaildetail. Met de service, die onder de naam Zara edited opereert, is het mogelijk om spijkerbroeken en -jasjes een persoonlijk tintje te geven met borduurwerk. Daarnaast is het ook online mogelijk om kledingstukken te personaliseren. Zo kunnen klanten geborduurde woorden toevoegen aan kledingstukken. Op 17 maart 2019 wordt de testcollectie gelanceerd in de drie fysieke winkels: Barcelona, Amsterdam en Milaan. In die drie landen, plus het Verenigd Koninkrijk, is het ook online mogelijk om te customizen. De personalisatie kost niets extra’s; de items kunnen naderhand alleen niet meer worden geretourneerd.

Nederlanders besteedden €23,7 miljard online in 2018, online groei vlakt af

GFK heeft in opdracht van Thuiswinkel.org weer onderzoek gedaan naar het gedrag van online consumenten in Nederland. Daaruit blijkt dat er in 2018 voor €23,7 miljard online online uitgegeven is aan producten en diensten, zo meldt Thuiswinkel.org in een persbericht. 96 procent van de Nederlandse consumenten boven de vijftien heeft online één of meerdere producten en/of diensten aangeschaft. Wanneer er alleen gekeken wordt naar het bedrag dat is uitgegeven aan producten komt dat uit op €13,1 miljard. Vorig jaar constateerde Thuiswinkel.org een online omzetaandeel van 9,7 procent. Dat was een verdubbeling van vijf jaar daarvoor. Met ingang van 2018 wordt er een andere rekenmethode gebruikt, waardoor vergelijkingen met 2017 niet altijd mogelijk zijn. De groei over 2018 komt uiteindelijk neer op zo’n 10 procent, wat een verdere afvlakking betekent.

Otto viert 40-jarig jubileum in Nederland en gaat zich meer opstellen als marktplaats

Online retailer Otto is bezig met een transformatie naar platform, zo is in een persbericht te lezen over het veertigjarig bestaan van de Duitse retailer. Erik Haverkort, directeur van Otto, vertelt over de toekomst: “Uiteraard blijven we in onze webshop investeren om de perfecte shopervaring voor onze klanten te creëren. Het aanbod van artikelen groeit continu en het bieden van betrouwbare service blijft een belangrijke focus. Daarnaast zullen aanwezigheid en België en Luxemburg en het openstellen van onze webshop als marktplaats voor leveranciers, de belangrijkste ontwikkelingen vormen voor de komende jaren.”

Otto begon veertig jaar geleden als postorderbedrijf en in 1998 werd de eerste online stap gezet. In een interview enkele weken geleden liet het bedrijf al weten bezig te zijn met een transformatie van dealer naar platform. In Nederland heeft Otto naar eigen zeggen elk jaar een gemiddelde omzetstijging van 16 procent. Het veertigjarig Nederlands jubileum wordt gevierd door kortingen, winacties en jubileumaanbiedingen.

Kijktip: Met een sneaker-reseller naar de grootste Europese sneakerbeurs

Vice maakte een korte documentaire over de 23-jarige Kars de Boer uit Noord-Brabant. Hij verdient zijn geld met het inkopen en doorverkopen van exclusieve sneakers. Een aantal jaar geleden verkocht hij zijn eerste paar schoenen met enkele tientjes winst. Inmiddels verdient hij flink met zijn sneakerbusiness. Bekijk de korte docu hier.