TOP

Winkelreportage: Precinct 5 Amsterdam

In Amsterdam is Precinct 5 het goedbewaarde geheim van sneakerheads en fashionistas. Deze winkel is zo vooruitstrevend dat iedere retailer op concurrentieonderzoek zou moeten gaan in dit voormalige politiegebouw.

Het grachtenpand met hoge ramen en tralies aan de Singel in Amsterdam loop je zo voorbij. Je zou niet vermoeden dat er achter de gevel van het voormalige politiebureau een populair winkelconcept huist. Eenmaal kennisgemaakt met Precinct 5 begrijp je waarom deze winkel geen uithangbord nodig heeft.

Krakerchic pand.
Binnen wijst een spoor van muurkunst van Piet Parra de weg naar boven. Daar beland je in een winkel die meer doet denken aan een showroom. Malvin Wix, ook bekend als dj Mr Wix, is één van de vier eigenaars van Precinct 5. Hij vertelt in rap tempo: “We wilden een groot pand, en ook nog eens middenin de stad. Dus eigenlijk hadden we een dubbel probleem. Gelukkig ben ik bevriend met een makelaar in winkelpanden. Toen hij dit liet zien, wisten we meteen: dit is ons ‘krakerchic’ pand. Hoog plafond, ruim, perfecte ligging, met een industriële look & feel.”

Trouwe achterban

Sommige merken en winkels lukt het nauwelijks, zelfs na jaren intensief investeren, om een groot klantenbestand op te bouwen. Precinct 5 had al een trouwe achterban voordat de deuren officieel opengingen. “Met de andere eigenaars, Edson Sabajo, Guillaume Schmidt en Hans Brouwer, ben ik al vijftien jaar bevriend. We kennen elkaar uit de Amsterdamse fashion-, sport- en muziekscène. Op allerlei creatieve manieren slaan we al jarenlang een brug tussen muziek en mode. De beleving van muziek en kleding is tenslotte hetzelfde. Aan beide ontleen je je identiteit.”

Meer dan een winkel

In 2009 wordt de gezamenlijke passie voor kleding en sportschoenen één visie in de vorm van Precinct 5. Volgens Wix is Precinct 5 wel enigszins geïnspireerd door de Amsterdamse winkel 290 Square meters, inmiddels een soort concurrent, maar is de winkel met name ontstaan vanuit een gemis: eclectische bovenkleding voor boven de schoen. De collecties van Precinct 5 en het surflabel Stüssy vormen de basis, aangevuld met opvallende producten en kleding. “Er zijn hier geen shop-in-shops. Wij bepalen bijvoorbeeld hoe we de Nike Stadiumcollectie presenteren. Het is dus zeker niet zo dat Nike een hoekje kan claimen met het label.”

Graadmeter
Dat een passie voor sport, mode en de bijbehorende lifestyle in combinatie met een uitgebreid netwerk extreem vruchtbaar is, blijkt uit het succes van de welbekende sneakerstore Patta, opgezet door Sabajo en Schmidt, even verderop aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Trots verwijst Wix naar het feit dat de mode- en lifestyle-industrie Patta tegenwoordig ziet als de graadmeter voor ‘brand credibility’. Dat hij samen met deze jongens en vierde man Brouwers een winkel heeft geopend, is volgens hem een logisch gevolg van een actieve en productieve houding in de Amsterdamse creatieve industrie. Ondanks bescheiden retailervaring weet Wix het pand aan de Singel snel te vullen met een collectie waarop menig ondernemer jaloers zal zijn. “Het heeft wel geholpen dat Sabajo en Schmidt vanuit Patta iets hebben opgebouwd. Voor veel merken, zoals Asics, is Patta erg belangrijk voor hun geloofwaardigheid en hun positionering in het mode- en lifestylesegment.”

Lees de andere helft van deze reportage in Textilia nummer 2 van 2012.