TOP

Winkelreportage: binnenkijken bij MANN in Almere

Een ondernemer met lef, dat is Michael Nijhof. Hij opende begin februari een gloednieuw winkelconcept in het moderne winkelhart van Almere. Is het geen riskante keuze om een modezaak te beginnen in een omgeving met Zara en H&M?

“Nee”, antwoordt Michael kort en krachtig. Hij leerde het winkelgebied kennen tijdens zijn werkzaamheden bij modezaak Siempre. De jonge ondernemer weet welk publiek er in de tweede grootste stad van Flevoland winkelt. “In de tijd dat ik hier woonde merkte ik dat er steeds meer dertigers vanuit de randstad naar Almere verhuisden. Ik bedien overigens met MANN niet alleen de inwoners van de stad, mensen komen ook vanuit omliggende steden zoals Amsterdam en Utrecht hierheen. De winkels zijn hier elke zondag open en er is volop parkeergelegenheid.”

Spoor 38
Voor de inrichting van de winkel schakelde Michael, Eduardo van BURO E550 in. Samen struinden ze allerlei vintage woonwinkel af, zoals Neef Louis, Spoor 38 en nieuwkomer Spoor 39. Ze kochten er niet-alledaagse objecten zoals een oude oogstkar voor tomaten waar nu kleding in hangt, oude trappen van een glazenwasser die bij MANN dient als een jeanswand en een twaalf meter hoge steunpilaren van een woning die nu dienst doen als kast voor de collecties van Denham en Stone Island. Michael: “Ik wilde het liefst nog meer oude materialen kopen, maar Eduardo gaf het advies om rust in de winkel te houden. Het moest geen bij elkaar geraapt zooitje worden.”

Mannenmode
Het merkenpakket is een mix van jeans en mannenmode, met meer van het laatste. “MANN is zoals de naam aangeeft, voor mannen. Zo kies ik voor de hoofdcollectie van Ralph Lauren en niet voor Denim&Supply. Dat is te jong. De felgekleurde chino’s zijn van Tommy Hilfiger en Hugo Boss. Jeans komt van Edwin (de Japanse lijn met de rainbow listing), Lee 101, Amsterdams Blauw van Scotch & Soda en Red Seal van Replay. Verder verkoop ik trenchcoats van Filippa K, exclusieve legerprintjasjes van Denham en oranje nylonjacks van Stone Island.” Over de doelgroep van MANN zegt Michael tot slot: “Die gaat van jong tot oud. Onlangs kocht een moeder voor haar tienerzoon een klassiek kabeltruitje van Ralph Lauren, waar kort daarna een oudere man de deur mee uitliep.”

Volg mannenmoderedacteur Lideweij Bosman op Twitter voor meer winkelreportages.