TOP

Winkelpubliek struint amper door middelgroot winkelcentrum

Consumenten die winkelen in middelgrote winkelcentra leggen meestal een korte, overzichtelijke route af en er wordt nauwelijks gestruind. Dit blijkt uit onderzoek van DTNP in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen.

Het publiek dat winkelt in middelgrote winkelcentra legt meestal een overzichtelijke route af tijdens het winkelen. Meestal wordt er gekozen voor een rondje, heen en weer door de winkelstraat of een kleine variant daarop. Zeer zelden wordt gekozen voor een zogenaamd achtje. Bij een achtje loopt de bezoeker in twee verschillende rondjes door het centrum waardoor ze uiteindelijk op hetzelfde punt weer uit komt. Ondernemers die in zijstraten zitten van de winkelstraat worden dus sneller overgeslagen. De onderzoekers pleiten ervoor om terughoudend te zijn met ingewikkelde loopcircuits. 

  

45 procent loopt heen en weer

Het onderzoek is gedaan door ruimtelijk onderzoeksbureau DTNP in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen. In totaal hebben zij 1.600 passanten ondervraagd in tien middelgrote stadscentra als Gouda, Meppel en Zutphen. De onderzoekers vroegen hen hun looproute te tekenen. Hieruit bleek dat 45 procent heen en weer loopt in de straat, 25 procent in een lusje loopt, 15 procent een ronde maakt door het centrum, 5 procent kriskras door het centrum loopt en dat minder dan 1 procent een achtje maakt. 

Afstand relatief kort

Opvallend was ook dat de afgelegde afstand relatief kort is en dat deze verschilt per bezoekmotief. Zo leggen mensen die een gerichte aankoop of boodschappen doen ongeveer 570 meter af, terwijl recreatieve winkelbezoekers ruimt 850 meter lopen.