TOP

Corona: winkeliers hebben miljardensteun nodig, weinig passanten meer in de winkelstraat en luxemerken doneren gul

Het effect van de coronaepidemie is nu al te zien in de passentencijfers van Bureau RMC. Volgens brancheorganisatie Inretail hebben winkeliers miljardensteun nodig om de coronacrisis te overleven. En verschillende luxemerken doneren grote bedragen in de strijd tegen corona. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 17 maart 2020.

Bureau RMC: Het corona-effect in de winkelstraat

Het effect van de corona-epidemie is nu al te zien in de passantencijfers van Bureau RMC. Daar waar het jaar met de maand januari nog goed begon, was de maand februari al een tegenvallende maand voor de winkelstraat met een afname in de drukte van maar liefst 14%. Nadat afgelopen donderdag om 15.00 uur de minister president de verstrekkende gevolgen kenbaar maakte, daalde de winkelstaatdrukte op vrijdag met 33%, op zaterdag met 36% en op zondag met 50%. Met het horecaverbod van afgelopen zondag, zal de drukte de komende dagen verder afnemen. De supermarkten draaien op volle toeren, maar de binnensteden komen tot stilstand. Bureau RMC maakt de vergelijking met de dramatische krimp in bezoekersaantallen tijdens de bankencrisis in combinatie met extreem slecht weer in het eerste kwartaal van 2013. Dat zoog voor drie maanden de winkelstraten leeg en pas in Q4 in dat jaar was er sprake van enige compensatie.

Inretail: Winkels hebben miljarden nodig

Volgens brancheorganisatie Inretail hebben winkeliers miljardensteun nodig om te overleven. Ondernemers zijn bezorgd over hun liquiditeiten: over het eerste kwartaal moet binnenkort enkele miljarden btw afgedragen worden. Algemeen directeur Jan Meerman: “De situatie die in enorm korte tijd is ontstaan, is uitzonderlijk. De omzetten kelderen. Er ontstaan liquiditeitsproblemen in een sector die aan 400.000 mensen werk biedt. Er zijn miljarden nodig om lucht te creëren. We willen dat de overheid alle regelingen ruimhartig openstelt om ondernemers in de non-food retail te helpen overleven. Het moet mogelijk worden het betalen van alle vormen van belasting uit te kunnen stellen, nationaal èn lokaal. Er is dagelijks crisisoverleg met het ministerie van Economische Zaken en met MKB Nederland.” Inretail heeft al met Buma Sena kunnen afspreken dat de inning van de factuur voor het afspelen van muziek in winkels uitgesteld wordt. Dat geeft in totaal zo’n 3 miljoen euro lucht. Ook positief is dat de vakbonden het er direct mee eens waren dat de eerste inning van het individuele ontwikkelbudget (nieuwe arbeidsvoorwaarde voor medewerkers die onder de CAO retail non-food vallen) met drie maanden wordt uitgesteld tot 1 juli. Inretail roept lokale overheden met klem op om de inning van alle lokale lasten uit te stellen. Een aantal gemeenten heeft uitstel van belastinginning al aangekondigd en Inretail vindt dat alle gemeenten in ons land moeten gaan doen, omdat het helpt de liquiditeitspositie van de retail te stutten. Inretail heeft een speciale pagina op de website waar ondernemers allerlei praktische informatie vinden en waar meerdere keren per dag updates worden geplaatst. Denk aan het aanvragen van betalingsuitstel van belasting, het aanvragen van werktijdverkorting en de procedures bij medewerkers die zich ziek melden of door thuissituaties niet in staat zijn te komen werken. De bereikbaarheid van INretail is verruimd en de bezetting verdriedubbeld om de vragen van ondernemers te beantwoorden (van 8.30 uur en 20.00 uur).   

H&M sluit filialen in twaalf Europese landen vanwege coronavirus

H&M sluit tijdelijk zijn winkels in twaalf Europese landen, schrijft Nu.nl op basis van berichtgeving door Reuters. De aanleiding is een daling van 24 procent van de Chinese verkoopcijfers tussen afgelopen december en februari vanwege het coronavirus. In een verklaring laat de Zweedse keten weten dat met name de Chinese markt in die periode werd getroffen. In maart zal dit de Europese markt zijn, het gebied waar zich momenteel het epicentrum van het virus bevindt. Met de maatregel probeert het bedrijf de verspreiding van het COVID-19-virus zoveel mogelijk te beperken. In onder meer België, Frankrijk, Polen en Spanje zullen de winkels tijdelijk sluiten. Of en wanneer de filialen in Nederland zullen sluiten, is afhankelijk van het RIVM-advies. Inmiddels zijn de meeste winkels in China van de op één na grootste retailer ter wereld heropend.

Xandres atelier start met maken mondmaskers

In het Xandres-atelier in Destelbergen in België ontstond een spontane actie onder de stiksters om mondmaskers te maken. Volgens Xandres-directeur Patrick Desrumaux zijn de mondmaskers bedoeld voor mensen die proberen om de samenleving draaiende te houden. “Ik denk aan medewerkers van supermarkten, crèches, maaltijdbezorgers, postbodes, bestuurders van openbaar vervoer, enzovoort. Moedige mensen die zich veiliger willen voelen en zich heel verantwoordelijk opstellen naar hun omgeving toe.” Het is geen medisch gekeurd mondmasker, maar wel één die goed gemaakt is, mooi aanpast én bestaat uit acht lagen. Xandres biedt de mondmaskers gratis aan en stelt daarnaast ook de kennis ter beschikking over hoe je je eigen mondmasker maakt. Het patroon en enkele tips komen beschikbaar op de website en ook bekijkt het merk hoe ze reststoffen gratis ter beschikking kunnen stellen voor dit doel. Dat idee sluit aan bij de duurzaamheidsomwenteling waar het merk middenin zit.

Luxemerken doneren voor Corona

Verschillende luxemerken dragen hun steentje bij aan het bestrijden van Corona, schrijft Vogue. Miuccia Prada en haar man Patrizio Bertelli doneren zes complete intensive care-afdelingen aan drie Milanese ziekenhuizen. Donatella Versace en haar dochter Allegra Versace doneren in totaal 200.000 euro aan de intensive care-afdeling van het San Raffaele-ziekenhuis in Milaan. Giorgio Armani heeft 1,25 miljoen euro gedoneerd aan drie ziekenhuizen in Milaan en een ziekenhuis in Rome voor de bestrijding van Corona. Het Franse luxeconcern LVHM gebruikt haar fabrieken voorlopig enkel voor de productie van gratis desinfecterende handgel in plaats van parfum en cosmetica. En Dolce & Gabbana en Bulgari financieren onderzoekers die momenteel op zoek zijn naar een behandeling voor het coronavirus.

Pakketbezorgers overhandigen geen pakketten meer

PostNL gaat gewoon door met het bezorgen van pakketten, maar neemt extra maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Vanaf vandaag worden pakketten niet meer overhandigd, maar houdt de bezorger 1,5 meter afstand van de ontvanger. De bezorger belt aan en zet de zending op de grond klaar, hij of zij wacht op afstand tot de ontvanger deze in ontvangst neemt. Bij nat weer zal de bezorger aanbellen en de zending in de hand houden. Zodra de ontvanger opendoet vraagt de bezorger om afstand te nemen en zet hij of zij de zending over de drempel en droog binnen. Volgens de eerder aangekondigde maatregel tekent onze bezorger na toestemming van de ontvanger voor ontvangst door de laatste 3 tekens van de legitimatie te noteren.

LEES HIER MEER OVER HET CORONAVIRUS EN DE MODERETAIL