TOP

Winkelier eist vaker legitimatie

Consumenten die met een creditcard afrekenen, moeten zich steeds vaker legitimeren, meldt het Algemeen Dagblad vandaag. Ondernemers voelen zich gedwongen om het paspoort van de kaarthouder in te zien, omdat zij sinds kort zelf de schade moeten vergoeden als blijkt dat er fraude met de betaalpas is gepleegd.

Vroeger draaiden de banken op voor creditcardfraude. Maar nu is de aansprakelijkheid gelegd bij de ondernemers. Bedrijven die volgens de creditcardmaatschappijen treuzelen met de aanschaf van betaalterminals voor een nieuwe generatie, fraudebestendige creditcards zijn het haasje. Deze betalingsapparatuur is uitgerust met chips en een pincode, in plaats van de makkelijker te kraken magneetstrips met handtekening.

Bijna alle creditcards zijn van een pincode voorzien, maar veel winkels hebben nog oude apparatuur die deze passen niet accepteert. De creditcarduitgevers knepen lang een oogje toe, maar die tijd is voorbij, aldus de stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bevestigt dat consumenten met een creditcard zonder legitimatie in minder winkels terechtkunnen. ,,Een onhandige situatie,” stelt woordvoerder Hans Verweij, “maar winkeliers proberen zich zo in te dekken.”

Bron: Algemeen Dagblad