TOP

Winkelbezoek Bol.com blijft stijgen, aantal faillissementen nog steeds laag en Michael Kors lanceert kindercollectie

Het winkelbezoek bij Bol.com blijft stijgen, aantal faillissementen nog steeds laag en Michael Kors lanceert een kindercollectie. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 13 oktober.

Foto: Bol.com

Winkelbezoek Bol.com blijft stijgen

Het aantal winkelbezoeken aan Bol.com is in een jaar flink gestegen en vooral in Nederland, schrijft Marketingtribune. Maandelijks trekt het verkoopplatform 15 miljoen extra bezoekers ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. In België is de stijging gemiddeld 2 miljoen extra bezoeken per maand. Ook het aantal artikelen is toegenomen het afgelopen jaar met 42%. Dat komt door de coronapandemie waarin retailers door de winkelsluitingen hun heil zochten op verkoopplatformen zoals Bol.com. Nog steeds neemt het aantal verkooppartners op Bol.com toe, maar de sterke groei zoals in 2020 was te zien, vlakt af. Partners die zich hebben aangesloten, blijven wel verkopen via het verkoopplatform. Het aantal verkooppartners is in een jaartijd met 8.742 gestegen, de teleer staat nu op. 47.550 verkooppartners. Zij verkopen bijna 12 miljoen (+ 42%, van 26.872.974 naar 38.201.321) extra artikelen ten opzichte van het derde kwartaal in 2020. Ook het aantal actieve klanten groeit gestaag door, naar 12.833.087. In totaal heeft Bol.com ten opzichte van een kwartaal eerder bijna een half miljoen extra klanten die in de afgelopen 365 dagen minstens één keer bij bol.com hebben gekocht.

Omzetgroei voor moederbedrijf Louis Vuitton

De Franse producent van luxegoederen LVMH heeft het derde kwartaal goed afgesloten. De omzet steeg met 20 procent vergeleken met een jaar eerder, tot 15,5 miljard euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de verkoop met 40 procent naar 44,2 miljard euro. Dat meldt Nu.nl. Desondanks steeg de omzetgroei minder sterk dan eerder dit jaar, toen volop werd geprofiteerd van de heropening van winkels. In dezelfde periode vorig jaar werd LVMH nog flink geraakt door de coronacrisis. De omzet ligt inmiddels ruim hoger dan in 2019, dus voor de uitbraak van de pandemie. Met name in de Verenigde Staten en Azië stijgt de verkoop sterk. LVMH profiteerde vooral van de handtassenverkoop onder meer van het merk Louis Vuitton en de mode van Christian Dior. De omzet van die divisie ligt 57 procent hoger dan een jaar geleden en er is 38 procent meer verkocht dan in 2019. Ook juwelen en horloges deden het 49 procent beter dan een jaar geleden. In vergelijking met 2019 werd er 4 procent meer verkocht.

Aantal faillissementen blijft laag

Het aantal faillissementen is in september licht gestegen, maar toch blijft het aantal bedrijven dat bankroet gaat op een onverminderd laag niveau. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het statistiekbureau vermoedt dat dat komt door de coronasteun die bedrijven hebben gekregen tijdens de pandemie.  Er zijn in september 18 bedrijven meer failliet verklaard dan in augustus. In september zijn 112 bedrijven op de fles gegaan, dat zijn er 18 meer dan in augustus. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 18. In augustus lag dat aantal nog op 24.

Michael Kors lanceert kindercollectie

Het Amerikaanse modelabel Michael Kors komt met een kinderkledinglijn, schrijft Fashionnetwork. Dat doet het merk samen met de Franse kinderkledingspecialist samen met Children Worldwide Fashion (CWF), die ook de licentie voor Lanvin heeft en een eigen merk: Billieblush. Dit is niet het eerste uitstapje van Michael Kors naar de kinderkledingmarkt.  Onlangs stapte het luxelabel ook in de kinderschoenen. Die wordt geproduceerd onder licentie met het Amerikaanse bedrijf Synclaire Brands. Michael Kors is eigendom van de Amerikaanse luxegroep Capri Holdings, dat ook Versace en Jimmy Choo in bezit heeft. Met de internationale licentieovereenkomst van Michael Kors versterkt CWF zijn band met de wereld van luxe en is het ook de licentiehouder van Chloé, Marc Jacobs, Kenzo Kids en Givenchy. CWF, dat ook de multibrand-winkelketen Kids Around exploiteert , voorspelt een jaaromzet van € 260 miljoen in 2021, tegen € 210 miljoen in 2020.

Museumtip: ‘Sacha! 50 jaar modefotografie’

In het Stedelijk Museum in Breda is tot en met eind van dit jaar de overzichtstentoontstelling ‘Sacha! 50 jaar modefotografie’ te zien. Centraal staat het werk van de Nederlandse modefotograaf Sacha van Dorssen (1940). Begin jaren 60 wordt ze in Parijs ontdekt, daarna reist ze de wereld rond voor bekende modemerken en magazines, zoals Marie Claire, Avenue, Kenzo en Dior. Ze fotografeert de op dat moment nog onbekende modellen Grace Jones, Kate Moss en Claudia Schiffer, die toonaangevende mode dragen van Jean-Paul Gaultier, Comme des Garçons, Agnès B en Dorothée Bis. Daarnaast verbindt ze haar naam aan talrijke advertentiecampagnes voor grote modehuizen als Yves Saint Laurent en Dior. Van Dorssens foto’s weerspiegelen de culturele en maatschappelijke veranderingen die plaatsvinden gedurende haar 50-jarige werkzame leven. Bij de tentoonstelling is ook een podcast gemaakt waarin wordt ingezoomd op de schoonheidsidealen van de jaren 70 tot nu, en wat deze betekenen voor het vrouwbeeld. Centraal staat de vraag: wat is de macht van mode?