TOP

Wimbledon: Catwalk op het centre court

Tennistoernooi of modeshow? Deze vraag dringt zich op tijdens Wimbledon waar de dames niet alleen opvallen door hun sportieve prestaties, maar ook vanwege hun modieuze outfits.

Tennissers zijn voor veel sportmerken het perfecte uithangbord om hun kleding, schoenen en rackets onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Spelers als Roger Federer en Rafael Nadal hebben hun eigen kledinglijn, maar het zijn vooral de dames die met hun outfits de show stelen. Het gras van Wimbledon blijkt de ideale catwalk voor tenniskleding die de grens opzoekt tussen sport en mode.

Sportmerken hebben dit jaar een recordbedrag van acht miljoen euro geïnvesteerd in de outfits van tennissters die op Wimbledon in actie komen. De topspeelsters hoeven geen keus te maken uit het standaard aanbod van de merken; zij dragen exclusief ontworpen jurkjes. De ‘modekleur’ op Wimbedon is zoals altijd wit, want dit is een eis die de organisatie stelt aan alle tenniskleding die op de baan wordt gedragen. Deze beperking is echter niet ten koste van de creativiteit van de ontwerpers gegaan.

 

Opvallend

Venus Williams, die een opleiding tot modeontwerper volgde, ontwerpt haar kleding zelf en heeft een kledingmerk met de naam EleVen opgezet. Hiermee weet zij vaak op te vallen, al is dat niet altijd in positieve zin. Tijdens Roland Garros verscheen Venus op de baan in een kanten jurkje met daaronder een broekje van een materiaal dat ze nude fabric noemt. Als bij een service haar rokje omhoog vloog, leek zij hieronder naakt te zijn. Op het traditioneel zo keurige Wimbledon durfde zij zover blijkbaar niet te gaan. Dit jaar draagt zij een Charleston jurkje met veel franjes dat rechtstreeks afkomstig lijkt uit de jaren twintig of uit de garderobe van Tina Turner.

 

Nike

Maria Sharapova is dankzij de combinatie van sportieve prestaties en een aantrekkelijk uiterlijk de ideale ambassadeur van een sportmerk. Zij betreedt al jaren de baan in outfits van Nike, dat speciaal voor Wimbledon de Lawn Rose dress ontwierp. Het ontwerp van dit jurkje is gebaseerd op rozenblaadjes. Het heeft een uitlopend rokje en gekruiste bandjes op de rug.
Wimbledon is een toernooi van tradities en een daarvan is een portie aardbeien met slagroom. Dit heeft Nike geïnspireerd tot de outfit van Serena Williams. Het eenvoudige jurkje heeft een vierkante hals, plooitjes en rode biesjes. Serena voegt wat kleur toe aan het Wimbledon-wit met een rood broekje.

 

Adidas

Caroline Wozniacki is het gezicht van Stella McCartney for Adidas. De modeontwerpster heeft voor de Deense een trendy jurkje ontworpen, dat opvalt door de witte print op de witte achtergrond. De Servische Ana Ivanovic wordt eveneens gekleed door Adidas. Zij droeg een eenvoudig jurkje, dat vooral opviel door de combinatie met een witte legging. “Met de strikte regels die gelden op Wimbledon is het moeilijk om elk jaar een nieuwe look te creëren, maar het is Adidas opnieuw gelukt om iets te ontwerpen dat zowel comfortabel als stijlvol is. Deze outfit is heel vrouwelijk en ik zal dit graag dragen in Londen”, zei de Servische voor aanvang van het toernooi. Veel plezier heeft zij er overigens niet van gehad. Ze verloor al in de eerste ronde.