TOP

Wie zijn de beste ‘story tellers’ van Nederland?

Voor de derde keer reikte Goodbrandz op 25 januari 2015 de Story Telling Award uit op Modefabriek. De prijs ging naar de retailer die er het beste in slaagt om het verhaal achter de verkochte merken aan de klant te vertellen. Wie wonnen hem dit jaar?

Duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz reikt Story Telling Awards uit in twee categorieën: eenmanszaak en MKB, waarbij eigenaar tevens inkoper en verkoper is, en filiaalbedrijven en fashion & lifestyle stores groter dan 500 vierkante meter, waarbij personeel het uithangbord is van de winkel.

Winnaars 2015

Op zondag 25 januari werden Aline Fashion in Burgum en Fabert de Wit in Hellevoetsluis op de Modefabriek uitgeroepen tot winnaars van de Story Telling Award 2015. Opvallend is dat Fabert de Wit zich voor de tweede maal mag benoemen tot beste Story Teller, want vorig jaar won dit bedrijf de prijs ook al. Wie er nog meer waren genomineerd voor de Story Telling Award 2015 vind je hier.

Achtergrond van de merken

De Storytelling Award is uitgereikt aan de retailer die het meest succesvol is in het toelichten van de achtergrond van haar merken. Winkels door heel Nederland zijn onderzocht en hieruit zijn achttien genomineerden geselecteerd. De winkels zijn door mystery shoppers van Shopcontrol.nl bezocht en beoordeeld op de aanwezigheid van visuele communicatie, klantcontact en het proactief benoemen van ‘the story behind the brand’ in het adviesgesprek.

Belang van personeel

“De rol die het personeel speelt in de winkels wordt dus steeds belangrijker. Zij maken vandaag de dag het onderscheid en bepalen voor een groot gedeelte het succes van de winkel. Informatie, presentatie, en mensenkennis zijn mede bepalend voor de keuze van de aankoop van een consument in de winkel”, aldus Cécile Scheele, eigenaar van Goodbrandz.

Categorie eenmanszaak

Aline Fashion is uitgeroepen tot winnaar in de categorie eenmanszaak. Aline Fashion is er volgens Shopcontrol.nl het beste in geslaagd het achtergrondverhaal van haar merken te vertalen in het verkoopgesprek . “Deskundig en enthousiast personeel dat te tijd neemt om het verhaal achter de merken te vertellen”, aldus de mystery shoppers.

Categorie filiaalbedrijf

Fabert de Wit heeft voor de tweede keer de prijs in de categorie filiaalbedrijven in ontvangst genomen. “De merken worden duidelijk in de winkel gepresenteerd, waar er een complete winkelbelevenis wordt neergezet. Het personeel is uitermate vriendelijk en behulpzaam en legt ook de attentie op de andere producten en het verhaal daarachter”, zeggen de mystery shoppers. Fabert de Wit scoort hoog in vriendelijkheid en is erg deskundig op het gebied van de herkomst van haar producten.

Weinig kennis personeel

Een opvallende uitkomst was dat veel winkels nog beperkt de achtergrond en herkomst van de merken kunnen toelichten of visueel maken en personeel vaak weinig tot geen kennis heeft van de aanwezige merken. Hier valt volgens Goodbrandz dan ook nog veel winst te halen voor veel winkels om zich mee te onderscheiden van de rest.

De Storytelling Award is geïnitieerd door Goodbrandz en is onderdeel van de Dutch Retail Experience Awards, de jaarlijkse verkiezingen van de meest vernieuwende winkels op het gebied van winkelbeleving.