TOP

Wie is de meest waardevolle moderetailer van Europa?

Merkenadviesbureau Interbrand publiceert in het rapport Best Retail Brands 2014 een ranglijst met de meest waardevolle retailers in Europa. Textilia pikte er de top tien van meest waardevolle moderetailers uit.

In het rapport Best Retail Brands 2014 rangschikt merkenadviesbureau Interbrand de vijftig meest waardevolle retailers van Europa op merkwaarde. De merkwaarde wordt bepaald door drie factoren:  financiële prestaties, rol in het aankoopproces van de consument en het concurrentievermogen tegenover andere merken. De top 5 van de totale ranglijst bestaat uit H&M, Ikea, Zara, Carrefour en Tesco.  Albert Heijn staat als enige Nederlandse retailer op plaats 26. 

Moderetailer
De meest waardevolle moderetailer van Europa is de Zweedse modeketen H&M. Volgens Interbrand blijft H&M klanten aanspreken door modieuze kleding aan te bieden voor een betaalbare prijs. Voorbeelden hiervan zijn: de recent uitgebrachte trouwjurk voor 99 euro en de diverse samenwerkingen met bekende modeontwerpers. Daarnaast heeft het merk in 2013 bijna iedere dag een nieuwe winkel geopend.

Top tien meest waardevolle moderetailers:  

Retailer

Plek in ranglijst

Waarde (in dollars)

H&M

1

18,1 miljard

Zara

3

10,8 miljard

M&S

6

5,6 miljard

Next

16

1,4 miljard

Mango

17

1,3 miljard

Bershka

18

1,2 miljard

El Corte Ingles

19

1,0 miljard

Massimo Dutti

25

907 miljoen

Asos

29

661 miljoen

John Lewis

39

427 miljoen